Lysande glimmers är förbjudna på gamla bilar. Därför är de tillåtna på nya bilar.
– Det svenska regelverket går inte i takt med EU:s typgodkännande, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen.
Glimmers är förbjudna. Om polisen stoppar dig med dem riskerar du både böter och ombesiktning. Glimmers är positionsljus i extraljusen som lyser även när de är avstängda. Det är ett brott mot trafikförordningen. Och kan orsaka bländning.
– Första gången jag stoppar dem så är det en enkel brist. Andra gången blir det skarpt och då får man ombesiktiga bilen, säger trafikpolisen Petter Magnusson.
Däremot är snarlika glimmers tillåtet på nya bilar. Många har de numera i fronten. Flera av Carups läsare reagerar på detta.
– Jag ser dagligen nya bilar där strålkastarna är tända samt en tänd ljusramp tvärs över motorhuven, skriver vår läsare.

Om du köper Glimmers och monterar dem i fronten är det ett brott mot trafikförordningen. Om de däremot fanns där när du köpte en ny bil. Då är det helt enligt regelboken.
– De är typgodkända på det viset. Men om du monterar dit dem så är det inte efter typgodkännandet och då måste du följa de nationella belysningsreglerna, säger Tord Fornander.
Flera moderna bilmodeller har extra positionsljus som lyser i fronten även när de är släckta.
– Jag har också sett dem. Bland annat på Kia. De lyser i hela fronten. Men det är så de är typgodkända, säger Tord Fornander.

Många reagerar
Frågan om Glimmers är infekterad ute i landet. En nybilsägare kan fritt köra runt på det här viset. Medan en händig hemmafixare åker på böter och ombesiktning.
– På halvljuset får man inte göra ändringar genom att tillföra ljuspunkter medan en ny bil kan ha dessa ljuspunkter för att den har det i sitt helbilsgodkännande, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Regelverket är strikt. Man får inte montera extra positionsljus hur som helst.
– Sedan beror det lite på var de sitter. Man får ha extra positionsljus på sidorna. Men rakt framifrån finns det regler och de får inte lysa hur som helst. Sedan får det bara vara vitt och gult ljus, säger Tord Fornander.
Kritisk mot regelverket
Besiktningsbranschen har länge kritiserat det svenska regelverket. Man vill att vi ska marschera snabbare och ställa om för att matcha övriga Europa.
– De svenska reglerna är ganska gammalmodiga och går inte i takt med EU:s nya regler för typgodkännande. Därför blir det sådana här krockar, säger Tord Fornander.
Många läsare har hört av sig till oss. De undrar om det verkligen kan vara tillåtet att ha de här ljusramperna på nya bilar.
– Tänds denna belysning automatiskt vid start eller har föraren medvetet tänds ljusrampen separat som man gör med dimljud? Är denna typ av belysning godkänd, undrar vår läsare.

Motorbranschen förklarar fenomenet. Det är skillnad på bilar och bilar. Dessutom olika typer av ljus.
– Halvljuset är ju lagstadgat och omfattas ju av helbilsgodkännandet där bilen har en godkänd ljusbild som är strikt för att undvika bländning. Helljuset har ett mer fritt regelverk, säger Klaus Silfvenius.
Allt som har med belysning att göra är en snårskog av regler. Alla som ska göra en förändring uppmanas att vända sig till en besiktningsstation för rådgivning.
– Det är alltså inte en praktisk formsak utan en administrativ. Av samma skäl får man ju inte byta glödlampor till LED för att det förändrar ljusbilden, godkända LED finns där lampleveratören har säkerställt att ljusbilden inte förändras, säger Klaus Silfvenius.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















