En brittisk superbil håller på att skriva om rekordböckerna. Under helgen ska den sista Gordon Murray S1 LM säljas på auktion mitt under F1:s Grand Prix. Och priset väntas bli astronomiskt.
Bakom bilen står Gordon Murray. Han är geniet som en gång skapade McLaren F1. Hans nya S1 LM är något av en modern hyllning till den ikoniska modellen. Men med dagens material, teknik och prestanda. Resultatet är en bil så extrem att den får de flesta hyperbilar att framstå som vardagsfordon med en vikt på endast 957 kilo.
Under det lätta kolfiberchassit sitter en 4,3-liters V12-motor utvecklad tillsammans med brittiska motorföretaget Cosworth. Den varvar hela vägen upp till 12 100 varv per minut och levererar över 700 hästkrafter helt utan turbo. Kraften skickas till bakhjulen genom en sexväxlad manuell låda.


Hela poängen med motorn är just att den inte använder turbo eller hybridteknik, utan levererar kraft på det klassiskt mekaniska sättet. Med omedelbar respons, hög varvgräns och ett ljud som påminner om Formel 1-bilar från 1990-talet. Gordon Murray S1 LM är dessutom utrustad med två kommunikations-headset för att hantera V12-motorns extrema ljudnivå.
Bara fem exemplar av S1 LM existerar i världen och samtliga köptes av en och samma person. Men nu har ägaren bestämt sig för att sälja ett av dem vidare. Något som väntas dra till sig världens mest förmögna samlare. Auktionen kommer pågå i Las Vegas under Formula 1 Grand Prix. Auktionshuset RM Sotheby’s räknar med att priset landar på runt 20 miljoner dollar, alltså närmare 200 miljoner kronor. Det är ungefär fyra gånger så mycket som en Koenigsegg Jesko.


Den som vinner budgivningen får dessutom mer än bara en bil. Köparen bjuds in till ett personligt möte med Gordon Murray för att utforma bilens exakta specifikationer. Precis som på 1990-talets skräddarsydda superbilar. För Murray har projektet haft en djupare betydelse. Han beskriver hur arbetet med S1 LM hjälpte honom genom sin återhämtning efter cancer – och hur bilen blev ett bevis på att passionen för ingenjörskonst kan övervinna nästan vad som helst.
Men även miljardärer får vissa begränsningar. I USA får bilen inte köras fritt på vägarna, utan omfattas av den så kallade “Show or Display”-regeln som bara tillåter ett fåtal mil om året. Gordon Murray själv ska dock hjälpa köparen med allt pappersarbete eftersom de utgår ifrån att en amerikan köper bilen. Vilket kanske är det minsta man kan förvänta sig när man betalar mer än dubbla priset för en Bugatti och fyra gånger mer än för en Koenigsegg.



LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















