Oväntat: Därför är fyrhjulsdrift farligare på vintern

Trafikforskaren Anders Ydenius varnar för en oväntad vinterfälla. Bilar med fyrhjulsdrift råkar oftare ut för olyckor som leder till personskador.
– Fyrhjulsdriften maskerar hur halt det är, säger han.

Många tror att fyrhjulsdrift gör bilen säkrare på vintern. Men enligt trafikforskaren Anders Ydenius är det precis tvärtom – risken för olyckor ökar. I TV4 Nyhetsmorgon torsdagen den 6 november förklarade han varför och passade samtidigt på att ge sina bästa råd inför däckbytet.
– Vi ser att det är över 20 procents större risk att råka ut för en olycka som leder till personskador med fyrhjulsdrift, sa Anders Ydenius, senior trafikforskare vid Folksam.

Han menar att själva tekniken inte gör bilen farligare. Men att den kan lura föraren.
– Fyrhjulsdriften maskerar hur halt det är. En tvåhjulsdriven bil ger tidigare signaler om att vägen är hal, men den som kör fyrhjulsdrivet får inte samma varningssignaler, förklarade Ydenius.

Anders Ydenius är senior trafikforskare vid Folksam.

Ydenius påpekade också att bromssträckan blir densamma oavsett om bilen har två- eller fyrhjulsdrift. Det är ofta förarens fart och avstånd till bilen framför som avgör hur allvarlig en olycka blir.
– Inget vinterdäck i världen kan ge dig samma fäste som på sommaren. Därför måste du sänka hastigheten och hålla större avstånd.

Han påminde om masskrocken i Tranarpsbron 2013 som beskrivs som en av Sveriges största seriekrockar genom tiderna. Det var en masskrock med över 70 fordon som skedde på grund kraftig dimma och halt väglag. En person omkom och 13 skadades.
– Huvudorsaken var hög fart och kort avstånd. Att det var halt och dimmigt var inte huvudorsaken.

När det gäller valet av vinterdäck tycker han att man ska anpassa sig efter var i landet man kör. I norr där vägarna ofta är snö- och isbelagda, rekommenderar han dubbdäck.
– Dubbdäcken har bäst egenskaper på is, och i norra Sverige är antalet dagar med isbeläggning betydligt fler, sa Ydenius.

Bor man i norra delen av Sverige bör man använda dubbdäck. I Södra delarna rekommenderar Ydenius att man använder friktionsdäck.

I södra Sverige gäller det motsatta. Där är barmark vanligare och dubbdäck slits snabbt. Då passar nordiska dubbfria däck bättre.
– De har blivit mycket bättre och fungerar bra både på is och snö, men ger mindre partikelutsläpp och slitage, förklarade Ydenius.

Samtidigt har svenska forskare på VTI har varnat för att trenden mot dubbfria däck kan öka riskerna, vilket Carup nyligen skrivit om. De menar att dubbdäck fortfarande är säkrast vid isigt väglag, och att utvecklingen gick fel när fler tillverkare började montera dubbfria däck som standard.

Som sista råd uppmanade trafikforskaren bilister att vara uppmärksamma på vägens signaler.
– När det slutar skvätta om däcken kan det vara ett tecken på is. Skuggiga områden och broar är också platser där det ofta blir halt, sa han.

Anders tre tips inför vintern:

Sänk hastigheten: Inget vinterdäck kan ge samma fäste som på sommaren – skapa marginaler med lägre fart.

Håll större avstånd: Det är det enklaste sättet att undvika att krocka när vägen blir hal.

Läs vägytan: När det slutar skvätta om däcken eller när du kör i skugga och på broar kan det vara is.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt