Viktig information till alla gravida som kör och åker bil. Fyra av tio använder bilbältet fel i dag, enligt en ny studie. Nu har en ny nationell rekommendation om hur bilbältet ska användas tagits fram av forskare.
Många gravida får inte informationen om hur bilbältet ska användas. Dessutom har det cirkulerat fler motstridiga råd. För att öka säkerheten och kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation.
De förklarar tydligt och enkelt hur säkerhetsbältet i bilen ska användas under graviditet.
– Vi är flera parter som på olika sätt sprider information som rör säkerhet i bil och vi såg ett behov av att skapa en gemensam och forskningsbaserad rekommendation som vi tillsammans står bakom, säger Malin Lundgren på NTF.
En studie genomförd av Chalmers Industriteknik och Folksam visar att fyra av tio gravida använder bilbältet felaktigt. Detta trots att varje bilfärd faktiskt är en potentiell risk som man utsätter sig för. Säkerhetsbältet är det enskilt viktigaste säkerhetssystemet i bilen och är designat för att fånga upp och fördela krockkraften över kroppen vid en kollision. Den nya rekommendationen instruerar steg för steg hur bältet ska dras för bästa möjliga skydd.
Den nya nationella rekommendationen för gravida kommer att spridas i flera olika kanaler. Förutom via webb och sociala kanaler är förhoppningen att även mödravårdscentraler och andra aktörer som möter blivande mammor ska hjälpa till att sprida den.
– Målgruppen gravida förnyas hela tiden och det är därför extra viktigt att vi är flera som samverkar och kontinuerligt sprider informationen, säger Malin Lundgren.
NTF och forskarna avråder också från att använda så kallade komfortprodukter som marknadsförs som komplement till bilens bältessystem. Till exempel finns produkter som styr bort bältet från magen eller förhindrar att diagonalbältet skaver i halsen.
– Vi rekommenderar att gravida ska undvika dessa produkter. Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, om det används rätt, avslutar Malin Lundgren.
Så använder du säkerhetsbältet under graviditeten

Säkerhetsbältet är bilens viktigaste skyddssystem, även för dig som är gravid. Det minskar risken för skador i alla typer av kollisioner då det håller dig på plats och fördelar krafterna mellan över- och underkropp. Säkerhetsbälte och krockkuddar är utvecklade för att fungera tillsammans. Enligt lag måste alla använda säkerhetsbälte.
Använd inga extra produkter
Det är viktigt att bilens säkerhetsutrustning inte påverkas. Vi avråder starkt från att använda de produkter som säljs till gravida för att ändra säkerhetsbältets placering. Sådana produkter är inte krocktestade och godkända med bilens säkerhetssystem. Det går därför inte att veta hur de påverkar din säkerhet.
Köra bil som gravid
Du kan fortsätta köra bil så länge du kan hantera bilen på ett säkert sätt, det vill säga att du når fram till pedalerna och kan köra utan hinder.
För bästa skydd följ dessa instruktioner:
- Sätt på säkerhetsbältet utan ytterkläder (ta av eller öppna jackan). Bältet ska ligga tätt mot kroppen.
- Placera den nedre delen av säkerhetsbältet under magen, lågt mot höften. Bältet får inte ligga ovanpå magen, då kan det bli farligt för både dig och ditt ofödda barn.
- Placera den övre delen av säkerhetsbältet snett över bröstkorgen och mitt på axeln.
- Dra sedan åt säkerhetsbältet så att det inte glider upp på magen.
- För att justera så att bältet hamnar mitt på axeln kan man, om möjligt, justera stolens position, ryggstödets vinkling och bältets höjd vid axeln (om bilen har bältesjusterare). Om bältet hamnar nära halsen är det inte farligt. För att göra det mer bekvämt kan man lägga en tygbit emellan.
Rekommendationen är framtagen av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars.
Mer information finns på ntf.se

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















