Nya bilar klarar inte stenhårda Euro 7-kraven som träder i kraft nästa år. Panik bland biltillverkare inför nytt regelverk.
– Så är det när man skärper reglerna, då får man göra en ny design, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen till Carup.
Euro 7 blir en chock för biltillverkarna. De nya reglerna för bromsar träder i om bara ett år. Enligt testresultat klarar inte 60 procent av de moderna bromssystemen de nya och hårdare kraven.
– Med Euro 7 handlar det inte så mycket om utsläpp från avgasrör längre. Istället är det partiklar som kommer från bromsarna och däcken, säger Per Öhlund.
EU har förklarat krig mot partikelutsläpp. Forskning pekar på att bilarna släpper ut mängder med partiklar. De är livsfarliga för människor och ett stort hot mot miljön. Det är heller inte bara från avgasröret. Partiklarna kommer också från bromsar och däck.
– När man bromsar frigörs det partiklar. Detsamma gäller för däcken, därför har man satt de här nya gränsvärdena, säger Per Öhlund.

Biltillverkarna har bara ett år på sig att konstruera om sina bromssystem, reglerna införs i december 2026. Efter det får man inte sälja nya bilar som bryter mot de bergfasta gränsvärdena.
– Man har kommit fram till en given testmetod och sätter ett gränsvärde på mängden partiklar som får frigöras. Om det innebär att biltillverkarna måste designa om konstruktionen får de göra det.
Det här är inte första gången som bilbranschen har drabbats av samma kalldusch. Med de tidigare Euro-standarderna har biltillverkarna ställts inför liknande dilemman.
– Detta är vanligt när man skärper reglerna. Då har tillverkarna att förhålla sig till detta och göra om allt.
Mobility Sweden är biltillverkarnas svenska branschorganisation. Där känner man till testresultaten.
– Det pekar på att nuvarande bromsar i många fall inte möter de nya lagkraven och att upp till 60 procent kommer att behöva justera/byta sin bromssystem för nya fordon. säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden till Carup.
Han tror att Europas biltillverkare kommer att klara av det här. Man har haft ganska gott om tid på sig från det att Euro 7 klubbades.
– Jag har svårt att bedöma siffran, men fordonsindustrin har haft 30 månader på sig att möta lagkrav så det kommer att fungera även om det medför arbete och kostnader.
På bilar med förbränningsmotorer är gränsen satt till sju mikrogram partiklar per kilometer. Elbilarna däremot har en gräns på bara fem mikrogram.
– Elbilar har inget avgasrör. Däremot har de däck och bromsar, det gör att de också måste omfattas av de här kraven, säger Per Öhlund.
Däcken också drabbade
Bilarnas däck är stora miljö och hälsobovar. De frigör massor med partiklar som är farliga för oss människor och skadar naturen.
– Det handlar också om däcken och hur mycket partiklar som de får släppa ifrån sig. Även här har man kommit fram till gränsvärden och mätmetoder, säger Per Öhlund.
Däckbranschen har mobiliserat i hela Europa för att hinna utveckla däck som klarar kraven.
– Man jobbar just nu med att hinna med detta. Man har arbetat fram en testmetod och ska utveckla däck som klarar kraven, säger Dennis Alexis, däckexpert på Swedish Tire & Rim Organization.
Ju hårdare ett däck är, desto mindre partiklar. Samtidigt måste de vara trafiksäkra. Däckforskarna har en svår nöt att knäcka om de ska hinna bli klara till nästa höst.
– Om man ska ha ett däck som inte släpper ifrån sig några partiklar måste det vara stenhårt. Då går det inte att hålla sig kvar på vägbanan, det blir som att köra i såpa. Därför måste däck vara kompromisser, säger Dennis Alexis.
Bilägarna ska också själva kunna ha kontroll på sina bilars utsläpp. Euro 7 innebär en enorm utmaning för branschen.
– Euro 7 innebär också att fordonet själv ska kunna övervaka sina utsläpp och sedan skicka informationen till myndigheterna. Bilarna måste samla data på egen hand, avslutar Per Öhlund.

Andreas Jemn är journalist och författare.















