Här har en Koenigsegg One:1 värd minst 45 miljoner kronor lämnats att samla damm.
Den svenska hyperbilen finns bara i sju exemplar och toppar 450 km/h.
Efterforskningar visar att bilen tillhör sonen till Ekvatorialguineas diktator – som köpt tillbaka den av sig själv.
Den svenska hyperbilen Koenigsegg One:1 har bara tillverkats i sex exemplar plus en prototyp. Bilen var den första serieproducerade i världen med vikt och effektförhållandet 1:1. Bilen väger 1360 kg, och har 1360 hästkrafter. Toppfarten ligger på 450 km/h. Nypriset var cirka 25 miljoner kronor, men ett exemplar har sålts på auktion för närmare 70 miljoner kronor.
Nu har ett av de sex bilarna hittats till synes övergiven i Dubai. Youtube-kanalen Effspot hittar en dammtäckt Koenigsegg One:1 tillsammans med en Ferrari F40 bakom ett skyltfönster i Dubai. Hur kan någon lämna sin bil, värd 70 miljoner kronor, att stå och samla damm?
Det visar sig att ägaren till bilen är sonen till Ekvatorialguineas diktator. Teodorín Nguema Obiang har en stor samling hyperbler. Förutom Koenigsegg One:1 äger han bland annat en Lamborghini Veneno Roadster, Pagani Huayra Roadster, Ferrari Enzo, Ferrari Monza, Maserati MC12 och Bugatti Veyron.
Här kan du se när bilen hittas i Dubai
År 2016 beslagtogs ett antal av hans bilar och en stor yacht av fransk och schweizisk polis. Anledningen var anklagelser om korruption och att pengarna som bilarna och yachten betalats med skulle ha stulits från invånarna i fattiga länder. För två år sedan såldes alla bilarna på exekutiv auktion. Auktionen slutade med att Teodorín Nguema Obiang själv köpte tillbaka sina egna bilar, inklusive Koenigseggen för 45 miljoner kronor. I dag är bilen sannolikt värd mer än 45 miljoner kronor.
Bilarna fraktades från Schweiz till Dubai och sedan har ingen vetat var de har funnits, fram till nu. Troligen har bilen stått och samlat damm ända sedan auktionen. Trots att invånarna i Ekvatorialguinea lever under fattiga förhållanden har diktatorfamiljen råd att låta en Koenigsegg värd tiotals miljoner stå och samla damm och förfalla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter