Så säljer Volvo data från din bil till Trafikverket

Biltillverkarnas okända sätt att tjäna pengar på din data. Säljer information i realtid som din bildator samlar in till Trafikverket. 
– Detta bidrar till en säkrare trafikmiljö, för alla, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars i Sverige. 

Volvo Cars och flera andra biltillverkare säljer information i realtid från kundernas bilar. Datan skickas till Trafikverket som använder den för att planera sitt vägunderhåll. Det här berättar Trafikverket själva när de redogör för sin halkbekämpning av svenska vägar. 
– Vi köper den här från bland andra Volvo. Bilarna skickar data om hur halt det är på vägarna, säger Björn Eklund, utredare inom underhåll på Trafikverket till Carup.

Volvos bilar samlar in data om hur halt det är på vägarna. Sedan överförs informationen, i anonymiserad form, till Trafikverket som kan förbättra halkbekämpningen. Enligt Volvo bidrar det till en säkrare trafikmiljö för alla svenska bilister. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars bekräftar att man delar informationen. Den svenska biltillverkaren säger själva att det handlar om att göra våra vägar säkrare. 
– Det stämmer att Volvo Cars delar anonymiserad data om väggrepp med Trafikverket. Datan kommer från vår tjänst Connected Safety där vi genom signaler från flera bilar kan beräkna ett friktionsvärde för en specifik vägsträcka – för att bedöma hur halt det är på den sträckan. Detta bidrar till en säkrare trafikmiljö, för alla, säger Magnus Holst.

För Trafikverket är den här informationen guld värd. Svenska bilister åker runt ovetandes om att man samlar in information till myndigheten. 
– Vi köper informationen där vi får rena friktionsmätningar från trafikanternas fordon på våra vägar. Den här informationen använder vi i planeringen av vår väghållning, säger Björn Eklund.

Med hjälp av datan som Trafikverket köper från biltillverkare kan Trafikverket planera halkbekämpningen bättre. ”Det gör att vi får en mycket bättre framkomlighet”, säger Björn Eklund, utredare inom underhåll på Trafikverket. Foto: Trafikverket

Bilägarna vet ingenting

Volvo meddelar inte sina kunder om att man säljer den här informationen. 
– Nej – datan som delas är helt anonym och används endast i syfte att förbättra trafiksäkerheten på våra vägar, säger Magnus Holst.

På Trafikverket tycker man att det här är en utmärkt lösning. De får tillgång till värdefull information för en rimlig summa.
– Det är faktiskt mycket intressant hur vi kan använda den här datan. Det gör att vi får en mycket bättre framkomlighet.

Biltillverkarna tjänar extrapengar och Trafikverket kan göra vägarna säkrare.
– För Trafikverket betyder det mycket i arbetet att vi kan använda den här datan, säger Björn Eklund.

Fordonsjuristen varnar

Syftet kan verka gott. Men det har också en baksida att sälja information från bilar som konsumenter har köpt.
– Om bilägaren har gett sitt medgivande på ett tydligt sätt är det ok, och helst då ett skriftligt medgivande. Däremot om det sker utan bilägarens medgivande eller att denne inte är informerad är det riktigt dåligt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Han vänder och vrider på saken. Det finns många dimensioner att tänka på i den här frågan. 
– Dessutom, när bilen byter ägare skall även den nya ägaren få ge sitt tillstånd innan tillverkare ger bort någon information om mig/bilen, säger Bo Ericsson. 

Fordonsjuristen tycker att bilägare ska ta reda på om man blivit informerad om detta vid bilköpet.
– Huvudfrågan är, vem äger informationen som min bil genererar? Jag anser att det är jag som är registrerad bilägare och därmed är det jag som avgör om informationen skall spridas till tredje part, säger Bo Ericsson.

Motorbranschen ser nyttoaspekten

Motorbranschen är mer nedtonad i frågan. De för fram den allmänna nyttoaspekten med att biltillverkarna säljer data till Trafikverket.
– Jag har inte insikt i detta men gissar att det nog i första hand är information om ESP/ABS dvs halkvarning vilket i slutändan blir data för halkbekämpning som kommer bilförarna till del genom bättre vägunderhåll, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund

Han sätter saken i ett annat sammanhang. I vår digitala tidsålder lämnar vi stora spår efter oss hela tiden.
– Om det är något annat skäl än att det ska vara till vinning för förarna, så ser jag inte att biltillverkarna skulle vara så välvilligt inställda till att sälja data. Det är nog bara början på något vi förväntar oss men inte är helt medvetna om. Vi lämnar ju enorma mängder ifrån oss när vi använder dator eller smartphone så skillnaden är väl hårfin, avslutar Klaus Silfvenius.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt