Volvo

Så blev Volvos största fiasko en legend

Volvo P1900 har en unik historia. Och historien vill nog Volvo helst glömma. Men modellen är en av de mest mytomspunna någonsin.

Volvo-entusiaster har sett många sällsynta modeller genom åren, men få är lika mytomspunna som den här. Just det här exemplaret ägs av Magnus. Modellen är idag ett eftertraktat samlarobjekt världen över, men Volvo själva? De hade helst velat glömma bilen. Vi pratar om Volvo P1900 – sportbilen som blev både Volvos största fiasko och en av deras mest legendariska skapelser.
– Jag kom till ett rödljus i somas, då stannade en husbil: ‘Vad fasen är det här för nånting? Är det en Volvo, verkligen?’ ‘Ja det är det’, hann jag berätta innan jag skulle svänga av, berättar Magnus för Vparts.

I mitten av 1950-talet ville Volvo prova något helt nytt. Efter succén med PV444 planerade man att bygga en lätt, sportig roadster i glasfiber, inspirerad av Corvette. Fyra prototyper byggdes i Kalifornien, med karosser från företag som tillverkade glasfiberbåtar. Men när produktionen flyttade hem till Sverige saknades erfarenheten. Och då började problemen dyka upp.

Och resultatet? Det blev ett chassi som knakade i varje kurva och en kaross som inte riktigt klarade de svenska vägarna, inte alls som Volvo hade hoppats. Men trots problemen lanserades bilen 1956, under namnet Volvo Sport med internkod P1900. Totalt byggdes bara 67 bilar innan produktionen tog slut. Enligt rykten tog dåvarande Volvo-VD:n Gunnar Engellau med sig en P1900 hem över en helg, och när han återvände till fabriken ska han ha sagt:
– Det här är det värsta jag någonsin kört.

Dagen efter stoppades produktionen helt. Volvos första sportbil blev också deras sista öppna roadster. Men historien fortsatte. Majoriteten av de 67 bilarna som byggdes skickades till USA, där man försökte locka kunder med starkare färger. Den röda bilen vi ser på bilderna och videon var från början ljusgrå från fabrik, men målades om redan hos Volvo i USA – eftersom grått helt enkelt inte sålde.

Magnus köpte sitt exemplar via internet år 2024. Bilen hade stått på ett museum i Göteborg, och efter flera års väntan fick han köpa den. Under huven sitter en B18B-motor med cirka 100 hästkrafter, som ersatt originalmotorn. Med en vikt på runt 900 kilo är bilen lätt, snabb och förvånansvärt pigg, även om växlarna kräver lite tålamod och karossen knäpper som en båt i sjögång.
– Den går ganska bra, han är ganska pigg. Och så är det här en utbytesmotor. Motorn byttes i USA redan på 60-talet, berättade Magnus.

Inuti möts man av vackra kromade mätare, manuell vev till rutorna och tydlig 50-talscharm. Av de 67 byggda exemplaren finns idag cirka 51 kvar, varav cirka 30 i Sverige. Och av dessa är bara ett tiotal i körbart skick. De flesta hamnade på skroten redan på 1970-talet, då bilen saknade både reservdelar och intresse. Men tiderna har förändrats, och idag ses P1900 som en viktig del av Volvos bilhistoria.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt