EU inför nya sanktioner mot ryska biltillverkare. Nu kommer Lada och andra bilmärken få det ännu svårare att köpa bildelar. AvtoVAZ vd kommer inte längre få resa in i EU. Men kinesiska märken som Geely, Haval och Chery stannar kvar i Ryssland.
Europeiska kommissionens nya sanktioner slår mot biltillverkare i Ryssland. De har redan tvingats gå över till inhemska bildelar, vilket gjort att utrustning på bilar som Lada fått plockas bort i tillverkningen. Nu kommer det att bli ännu besvärligare att tillverkar bilar i Ryssland.
De nya sanktionerna som trädde i kraft på fredagen innebär att AvtoVAZ som tillverkar Lada och tre andra ryska fordonstillverkare får sina tillgångar i EU frysta. AvtoVAZ vd Maxim Sokolov drabbas av personliga sanktioner och kan inte längre resa in i Europa. Redan tidigare är handeln med bildelar strypt, men frysningen kan påverka handeln med andra länder och leveranskedjor, uppger Ilta-Sanomat och Rossiskaya Gazeta.


Till exempel kan de ryska tillverkarnas samarbete med kinesiska biltillverkare drabbas. Den kinesiska biltillverkaren FAW har ställt teknik till förfogande som gör att kinesisk bilmodellen FAW Bestune T77 tillverkas och säljs i Ryssland under namnet Lada X-Cross 5. I Sverige säljs statligt ägda FAW:s bilar under märket Hongqi.
Samtidigt fortsätter den kinesiska exporten av bilar till Ryssland trots invasionskriget mot Ukraina. Volvos systermärke Geely Auto i Geely-koncernen är en av de mest sålda bilmärkena i Ryssland. Medan Volvo Cars bojkottade Ryssland när landet anföll Ukraina har Geely valt att stanna kvar i landet. Haval och Chery är andra kinesiska bilmärken som hör till Rysslands mest sålda. Haval är en del av Great Wall Motor som i Sverige säljer bilmärkena Wey och Ora. Chery har ännu lanserats i Sverige, men deras märken Omoda och Jaecoo säljs i många andra EU-länder.
De mest sålda bilmärkena i Ryssland
| Rank | Märke | Försäljning j an–aug 2025 | Marknadsandel | Förändring i år |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Lada | 211 729 | 27,8 % | -25,5 % |
| 2 | Haval | 93 181 | 12,2 % | -20,7 % |
| 3 | Chery | 79 987 | 10,5 % | -22,3 % |
| 4 | Geely | 56 580 | 7,4 % | -42,0 % |
| 5 | Changan | 43 724 | 5,7 % | -37,9 % |
| 6 | BelGee | 32 172 | 4,2 % | +50,1 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















