Porsche är i djup kris och går med förlust för första gången på många år. På ett kvartal blödde sportbilstillverkaren 10,6 miljarder kronor. Nu riskerar ännu fler Porsche-anställda att bli varslade.
Avgående vd:n Oliver Blume lämnar ett Porsche i kris. På fredagskvällen kom sportbilstillverkaren med en kalldusch när kvartalsrapporten presenterades. Från juli till september blev förlusten 966 miljoner euro, det kan jämföras med en vinst på 974 miljoner euro förra året. Orsaken är misslyckandet med elbilar som tvingat Porsche till ett dyrbart strategiskifte.
Istället för att satsa stort tvingas Porsche satsa på att panikutveckla nya modeller med förbränningsmotorer. Det orsaker extra kostnader på 3,1 miljarder euro enbart i år, nästan 34 miljarder kronor. Bland annat ska Porsche komma med en ny Cayenne, en ny Boxster och en stor SUV med bensinmotor.

Porsche dras också ner av att kinesiska köpare överger märket. De tappade 26 procent på sin största marknad under kvartalet. På bara några år har försäljningen mer än halverats. De förväntar sig heller ingen återhämtning i Kina, utan ytterligare nedgång. Nuvarande vd:n Oliver Blume lämnar Porsche vid nyår, han ersätts av tidigare McLaren-vd:n Michael Leiters.
Det är redan klart att 1900 anställda och 2000 visstidsanställda ska lämna Porsche i Tyskland. Men det kommer inte räcka. Ytterligare sparprogram ska nu presenteras inom de närmaste veckorna. Dessutom kan anställningsgarantin för Porsche-anställda komma att rivas upp.
– Vi måste anta att de allmänna förhållandena inte kommer att förbättras inom överskådlig framtid. Därför måste vi diskutera långtgående strategier på alla områden – även i samband med det framtida paketet,säger finansdirektören Jochen Breckner.
Krisen ser ut att vara bråddjup. Men ledningen hoppas att botten snart är nådd. De ska göra dyrare och mer unika bilar för att komma ur nödläget.
– Vi positionerar Porsche för stark, långsiktig lönsamhet. Vi förväntar oss att passera bottennoteringen i år och att Porsche märkbart förbättras från och med 2026. Vårt mål är att vässa vårt varumärke och göra våra produkter ännu mer individuella, exklusiva och attraktiva. Genom att göra det bygger vi vidare på en stark grund: en lojal kundbas, en förnyad och övertygande produktportfölj och ett av de mest ikoniska varumärkena i världen, säger Jochen Breckner.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















