Porsches ödesbil: Kortare räckvidd än billigare elbilar

Porsche avslöjar tekniken i sin ödesmodell. Kommer köparna vara beredda betala miljonbelopp för en elbil med kortare räckvidd än en billigare Volvo eller BMW? Det innebär att ägaren kommer fram långsammare i en dyr Porsche. 
– Med Cayenne Electric tar vi e-prestanda till en ny nivå, säger Dr Michael Steiner, chef för forskning och utveckling.

Porsche befinner sig i akut kris. Köparna vänder ryggen till dyra elbilar med kort räckvidd som snabbt blir föråldrade. I Kina faller försäljningen som en sten och avgående vd Oliver Blume har öppet erkänt att affärsmodellen är trasig. Nyligen fick Porsche göra en helomvändning och gå tillbaka till bilar med förbränningsmotor som hörnpelare. Samtidigt rullar de ut nya elektriska Porsche Cayenne som skulle bli en storsäljare. De hade avbrutit utvecklingen av en bensindriven Cayenne, men har nu tvingats tänka om. 

Ska Porsche lyckas med sin mångmiljardsatsning på elbilar är det kritiskt att köparna tar den eldrivna Cayenne till sina hjärtan. Elbilen kommer kosta långt över en miljoner kronor. Men räckvidden är kortare än hos BMW:s Neue Klasse som med elbilsmått mätt är relativt billig. Porsche avslöjar nu att deras nya flaggskepp får en räckvidd på över 60 mil.

Kylfläktarna har högre kapacitet än 100 stora kylskåp. Men ändå kommer nya miljonbilen Porsche Cayenne kortare än billigare elbilar. Kommer det att räcka för att vända Porsches negativa elbilstrend?

Redan från start är de frånkörd av BMW:s billigare elbil som kommer med över 80 mil. Volvo lovar att deras nya Volvo EX60 ska vara ännu vassare än BMW Neue Klasse. Det betyder att långresan går snabbare i den långsammare BMW:n, trots att Porschen har vrålsnabb acceleration och extrem toppfart. Men Porsche tror att köregenskaperna och tekniknivån kan fälla avgörandet. 
– Vårt innovativa högspänningssystem kombinerar maximal effektivitet med den kördynamik som är typisk för Porsche, säger Doktor Michael Steiner

Batteriet är aningen större än hos BMW, hela 113 kWh. Men eftersom bilen är tyngre blir räckvidden kortare. Precis som BMW har de integrerat det i karossen. 
– Batteriet bidrar därmed till Cayenne Electrics smidiga väghållning. Porsche sätter också nya standarder inom passiv säkerhet; batterimodulerna är tillverkade av en specialutvecklad aluminiumprofil som absorberar energi på ett riktat sätt och skyddar cellerna vid en kollision, uppger Porsche. 

Batterierna har en specialutvecklad aluminiumprofil.

Kommer kunderna vilja köpa bilen för det innovativa kylsystemet? Porsche är stolta över den höga kapaciteten. 
Kylkapaciteten motsvarar den hos cirka 100 stora hushållskylskåp. För första gången kommer energieffektiva tryckfläktar att användas, vilka förbrukar cirka 15 procent mindre energi än konventionella sugfläktar. 

Bryr sig kunderna om att bilen har prediktiv värmehantering? Eller är den verkliga räckvidden viktigare?
– Det funktionsintegrerade batteriet, det dubbelsidiga kylkonceptet och den prediktiva värmehanteringen visar hur vi tänker heltäckande kring teknik. Vårt mål är att erbjuda elektrisk mobilitet på ett sätt som anstår Porsche – effektivt, kraftfullt och engagerande på samma gång., säger Dr Michael Steiner. 

Om några veckor avtäcker Porsche sitt nya elektriska flaggskepp. Trådlös laddning och snabbladdning på 16 minuter är de två största trumfkorten.

Men Porsche har två trumfkort. Nya Cayenne Eletric snabbladdas på bara 16 minuter. Det betyder att ägarna kan fylla på med 30 mils räckvidd på 10 minuter. Dessutom går det att få den med trådlös laddning. Kunderna kan placera en laddplatta i garaget och bara ställa bilen ovanpå, då sänks en induktiv laddplatta ner automatiskt och laddar Porschen. Om några veckor visas hela bilen upp. Några månader senare kommer vi ha kundernas dom.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt