Efter EU-beslutet. Svenska A-traktorn försvinner. Så här kommer det gå.
– Det finns olika scenarier hur det kommer att sluta , säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.
EU har tagit beslut om det fjärde körkortsdirektivet. En av punkterna handlar om den svenska A-traktorn. I framtiden kommer det att införas ett B1-körkort.
– Med det körkortet kan man framföra ett fordon som får gå i 45 kilometer i timmen. Förslaget är att man ska göra om en bil så att den får gå så snabbt, men hur det kommer att se ut är inte bestämt ännu, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.
Sverige tog strid för A-traktorn. För våra politiker var det viktigt att tonåringar ska kunna transportera sig själv från hemmet och till olika aktiviteter.
– Det säkrar ungdomars möjlighet att röra sig, även där avstånden är långa, vintrarna kalla och kollektivtrafiken inte alltid räcker till, säger EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Dagens tioåringar började genast att fira. De skulle kunna köra ännu snabbare än sina äldre syskon när åldern är inne. Men så enkelt är det inte. Den här nya regleringen handlar om en helt ny körkortsbehörighet.
– Det är fel, det som händer är att vi kommer att få en helt ny körkortskategori. Den ska heta B1, eller Bettankortet om man vill kalla den för det och med den får man köra i 45 kilometer i timmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
A-traktorn har varit en del av det svenska kulturarvet sedan mellankrigstiden. Med den nya regleringen finns det en risk att de blir värdelösa.
– Det här handlar om en körkortsreglering, kanske blir det också en fordonsteknisk reglering senare, säger Andreas Gunneriusson.
Scenario 1
A-traktorn får stanna kvar. Det finns en möjlighet att dagens A-traktorer efter lite modifikation kan leva upp till de nya EU-kraven och kan klassas om som B1-bilar. Men att det kanske inte går att registrera in några nya.
– Förslaget att göra om en bil så att den bara kan gå i 45 och att den kan köras med ett B1-körkort. Det för tidigt att säga att den är en bil som ska göras om, eller en bil som är färdig från tillverkaren, det är inte tydligt i regleringen, om det blir nationell reglering eller andra krav, säger Anders Gunneriusson.
EU-beslutet är bara ett par dagar gammalt. Det är för tidigt att dra några slutsatser.
– När beslutet är fattat så har man några år på sig att göra en nationell reglering. Än så länge handlar detta om körkortsbehörighet. Kanske blir det också en fordonsteknisk fråga, säger Anders Gunneriusson.
Dagens A-traktorer kan överleva de nya reglerna.
– Kanske blir det så att dagens A-traktorer får finnas kvar tills de tar slut. Sedan kommer det inga nya och de försvinner, säger Anders Gunneriusson.
Scenario 2
Kanske kan man inte längre bygga en bil åt sin tonåring. Och de flesta av dagens A-traktorer blir omöjliga att bruka på det sätt som de används i dag och kan behöva skrotas. Istället blir det som med mopedbilarna. Tillverkare säljer färdiga hos vanliga bilhandlare.
– Det kan också bli så att tillverkare bygger färdiga bilar som uppfyller de här kraven, säger Anders Gunneriusson.
Då är risken stor att de blir dyra. I dag kan en mopedbil kosta 200 000 kronor. A-traktorerna är en enkel och billig lösning för många familjer med tonåringar som har spring i benen.
– Som sagt, det är för tidigt att säga, vi har haft en del arbete med A-traktorer och nu får vi se hur den nya regleringen blir, säger Anders Gunneriusson.
Scenario 3
Det tredje scenariot innebär att A-traktorerna byggs om till de nya Bettan-bilarna. Då slipper man skrota bort dem.
– Dagens A-traktorer kan uppfylla kraven. Kanske behöver de bara modifieras. Jag vet inte om man med mjukvara kan göra så att de går upp till 45 kilometer i timmen, säger Anders Gunneriusson.
De nya reglerna minskar också vikten från 3,5 till 2,5 ton. Det innebär ingen större förändring för dagens A-traktorer. De flesta väger inte så mycket.
– Som sagt är detta något som kommer att beslutas längre fram, man kan säga att det blir en följetong som vi får följa, avslutar Anders Gunneriusson.
Bettankortet kommer att kräva en helt annan utbildning än dagens traktorkort.
– Det finns ingen automatik att dagens traktorkort blir ett B1, det behövs en nationell reglering för detta, säger Anders Gunneriusson.
Trafikpolisen är försiktigt positiv till den nya förändringen. Kanske kommer de här nya fordonen att göra att färre trimmar.
– Eftersom A-traktorerna går så långsamt är det också vanligare att de trimmas, säger Björn Thunblad, trafiksamordnare i polisregion Öst.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.