Trots miss: Volvos nya elbil ger Rolls Royce-vibbar

Bilexperten Alrik Söderlind har testkört Volvos nya elbilen ES90. Han imponeras av Volvos nya lyxiga flaggskepp – men det finns en stor miss.
– Det första som slår mig när jag sätter mig i bilen och rullar iväg är Rolls-Royce.

Volvo har bjudit in journalister till Nice för att provköra sin senaste elbil. Nya Volvo ES90 är tillverkad i Kina och den enda sedanmodellen som säljs sedan Volvo la ner S60 och S90. Nya ES90 är en lyxdröm på fem meter som kostar runt en miljon kronor. Bilexperten Alrik Söderlind får Rolls-Royce-vibbar när han testar bilen.
– Den här bilen är ju konstruerad framförallt för den kinesiska marknaden. Kineserna älskar baksäten. De älskar komfort. Och det här är ju en pompös stor sak som verkligen syns att man kommer åkandes, säger han.

Han imponeras direkt av hur tyst och komfortabelt bilen går. Volvon har både luftfjädring och dubbla glasrutor.
– Den här rullar magiskt skönt. Mycket bättre faktiskt skulle jag säga än någon annan bil i klassen.

Men trots komforten är han inte helt nöjd med baksätet. Trots att många köper bilen för baksätet har det inte massage och komforten är inte optimal, trots Rolls-vibbarna.
– Sittdynan är för kort, det är dåligt lårstöd och man sitter för nära marken.

Han lämnar baksätet och övergår till att köra bilen. Bilen har en smart finess som Volvo tagit fram. Istället för plingande fartvarnare finns det ett motstånd i gaspedalen mot att köra för fort. Samma system finns även på andra större Volvo-modeller med SPA-plattformar.
– Det här är ett väldigt skönt sätt att hålla fartbegränsningen.

Volvo ES90 är framtagen för att vara mjuk och skön att köra. Och den slår många av de tyska konkurrenterna på fingrarna enligt Söderlind, åtminstone om man är ute efter
– Det är tystare och mysigare. Lätt smidig, lite hög men ändå känns den inte alls svampig eller så där. Det går att köra tillräckligt fort med den här bilen, men det är inte en sportbil utan det är definitivt en komfortbil.

På bergsvägarna runt Nice får han chansen att testa köregenskaperna på riktigt.
– Nu är det inte dåliga vägar här men väldigt fin rullkomfort, lättkört, smidigt, trevligt vad det gäller fartresurser.

Frågan är bara vem som ska köpa den i Sverige. Bilen vänder sig till den smala målgruppen som inte är på jakt efter de största utrymmena, men är beredd att betala dyrt. Med lite utrustning springer bilen i väg till ett pris långt över miljonen.
– Tänker jag först kanske bankdirektören i Nyköping som ska ha den här som vill ha en fin modern snygg bil bara för sig, säger Alrik Söderlind.

Fakta elbilen Volvo ES90

SpecifikationVärde
Rekommenderat startpris i Sverigeca 988 000 kr
DrivlinorSingle Motor (bak­hjulsdrift) / Twin Motor (fyrhjulsdrift) / Twin Motor Performance
Spänning / laddteknik800 V system – möjliggör mycket snabb laddning
Räckvidd (WLTP, blandad körning)Upp till ca 700 km.
Laddning (DC snabbladdning)10 → 80 % på cirka 22 min med upp till 350 kW
PlattformSPA2 – samma som för Volvo EX90 och Polestar 3
Fabrik / produktionMonterad i Chengdu, Kina

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt