Elbilen började uppdateras på parkeringen. Fick bärgas till bilhandlaren.
– Det är inte särskilt frekvent förekommande att problem liknande det som du beskrev uppstår, även om vi vet att det har hänt, säger Marcus Thomasfolk, presschef hos Volkswagen i Sverige.
En svensk bilägare blev utelåst från sin Volkswagen ID.4. Han parkerade utanför ett lokalt varuhus. När mannen kom tillbaka gick det inte att komma in i bilen. Den var igång med en systemuppdatering.
– Det är väl det samma som med mobiltelefonen, hur och när man ska uppdatera beror ju på hur man ställer in telefonen, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Där stod den stackars Volkswagenägaren och kom inte hem. Han är en aning till åren och var van vid gamla traditionella bilar.
– Jag fick ta och ringa till bärgaren, den kom och hämtade oss. Men jag behövde inte betala självrisken för bärgningen, säger mannen.

Många har råkat ut för att tekniken plötsligt inte går att använda för att den ska uppdateras. Den som är kunnig kan ställa in utrustningen så att det inte uppstår problem. Men för många blir det ett bekymmer när bilen plötsligt ska uppdateras och man behöver använda den.
– Om man ställer allt på auto så kommer ju den uppdatera när den själv uppfattar att den inte kommer att användas, har jag som brukare inte instruerat den så vet den ju inte vad den ska gå på, säger Klaus Silfvenius.
Har hänt tidigare
Volkswagen har hört om liknande bekymmer. De menar att det inte är vanligt. I de allra flesta fall kan bilägaren själv bestämma när uppdateringar ska göras.
– När en ny uppdatering finns tillgänglig visas detta direkt i bilens infotainmentsystem. Där framgår även hur lång tid uppdateringen tar, och under den tiden går bilen inte att använda. All information framgår på skärmen innan man väljer att starta uppdateringen. Uppdateringen startar inte automatiskt, man måste acceptera den först, säger Marcus Thomasfolk.
Många bilägare är trötta på de moderna fordonen. Man längtar tillbaka till en tid då bilägandet var mindre komplicerat.
– Om man köper en Volvo 940 så slipper man alla problem som det finns på moderna bilar, säger bilmekanikern Hugo Kenger.
Även Volvos modeller har blivit mer komplicerade. De ska uppdateras och råkar ut för märkliga fel i kölvattnet av den tekniska utvecklingen.
– En modern elbil är något helt annat än en väldigt traditionell bil som till exempel Volvo 940, så det är svårt att jämföra dem. Även Volvo 940 var ju en väldigt komplex och avancerad bil om man jämförde den med till exempel en PV444, säger Magnus Holst, presschef på Volvo.
Allt var inte bättre förr
Enligt Magnus Holst finns det också fördelar med de moderna bilarna. De kan repareras utan att man ens behöver uppsöka verkstaden.
– Därför är också de problem som eventuellt uppstår också helt andra. Lösningarna för en modern bil är också annorlunda och i många fall enklare för kunden, framförallt då de ofta kan levereras till bilen over the air, utan att man måste åka in till en verkstad. Alla våra bilar testas grundligt och systematiskt innan de sätts på marknaden – oavsett om det var en 940 eller om det rörde modernare bilar, säger Magnus Holst.

Bilen är som telefonen eller datorn. Om den väl börjar uppdateras ska man inte röra den.
– Viktigt att tänka på är att om någon dörr öppnas inom de första två minuterna efter att uppdateringen startats, så avbryts processen automatiskt. Därför rekommenderar vi att man startar uppdateringen när man inte planerar att använda fordonet – till exempel på kvällen när man kommer hem, säger Marcus Thomasfolk.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.