Cyklist-beteendet som gör bilister vansinniga

Då brister det för bilisterna. Beteendet hos cyklister som får många att tappa omdömet.
– Det är oroande att så många bilister erkänner riskfyllda omkörningar av cyklister, säger Ifs motorexpert Johan Granholm. 

Många bilister får panik när de inte kommer om cyklister. Plötsligt är vi beredda att göra vansinniga omkörningar vi inte annars skulle ha gjort. Det är som om vi tror att vi ska bli kvar bakom cyklisterna för evigt om vi inte kör om här och nu. Och det finns särskilt ett beteende som får bilister att göra vansinnesomkörningar. 

Cyklister i bredd får många bilister att tappa koncepten. En ny undersökning från If med 1000 bilförare visar att 31 procent av bilförarna erkänner att de gjort farliga omkörningar när cyklister legat i bredd. Bara fyra av tio bilister har aldrig kört om en cyklist på ett riskfyllt sätt. 

Vissa beteenden från cyklister får bilister att tappa konceptet helt. Foto: Unsplash

– Det är oroande att så många bilister erkänner riskfyllda omkörningar av cyklister. I trafiken är tålamod avgörande – en felbedömning kan få allvarliga konsekvenser. Vi vill uppmana alla förare att visa större hänsyn och hålla tillräckligt avstånd, särskilt på landsvägar där cyklister är extra utsatta, säger Ifs motorexpert Johan Granholm. 

När vi väntat länge tappar vi tålamodet. I undersökningen uppger 12 procent att de kört om på ett osäkert sätt när blivit otåliga efter att ha väntat länge bakom en cyklist. Sju procent erkänner att de kört om trots dåliga förhållanden, exempelvis i kurvor, backar eller vid dålig sikt. Ytterligare sju procent anger att de kört om när det bildats köer bakom bilföraren.  

If:s motorexpert Johan Granholm. Foto: Press

Den som ofta cyklar på landsvägar vet att det inte är någon ovanlig syn att bli omkörd på ett farligt sätt. När bilisterna fick frågan hur ofta detta sker svarade nästan 70 procent att det händer ibland, 27 procent att det har hänt en gång. Tre procent uppger att det händer ofta. Enligt trafikförordningen ska omkörning av cyklister ske med ”betryggande avstånd”. 

Oktober är en av de farligaste månaderna för oskyddade trafikanter på svenska vägar. If:s motorexpert Johan Granholm uppmanar alla bilister att visa extra hänsyn. Särskilt nu under hösten när mörker, regn och hala vägbanor gör cyklister ännu mer utsatta. 

– Men man nämner inte vad ett ”betryggande avstånd är”, vilket är olyckligt. Flera länder har infört ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter vid omkörning av cyklister. Men ibland är inte ens detta tillräckligt. Ett betryggande avstånd kan ibland behöva vara ännu större, beroende på hur situationen och miljön ser ut. Att stressa fram en farlig situation i trafiken för att du vill komma fram 10 sekunder snabbare är inte värt den ökade risken för dina medtrafikanter, säger Johan Granholm. 

Så många gör farliga omkörningar av cyklister

Fråga: Har du kört om en cyklist på ett osäkert sätt på landsväg någon gång? Du kan välja flera alternativ.

Ja, när cyklister cyklar i bredd: 31 procent
Ja, på specifika vägtyper: 12 procent
Ja, när det köar upp bakom mig: 7 procent
Ja, när jag väntat länge bakom cyklisten: 12 procent
Ja, körde om trots dåliga förhållanden (t.ex. dålig sikt, i kurva eller backe): 7 procent
Ja, vid annat tillfälle: 1 procent
Ja, omedvetet: 8 procent
Nej: 41 procent
Källa: If

Om undersökningen och projektet ComCy: 

Undersökningen genomfördes av Syno under perioden 8–15 september 2025 och omfattade 1 000 intervjuer med män och kvinnor i åldern 18–80 år som kör motorfordon på landsväg. På frågan ”Brukar du röra dej på landsväg uppgav 98 procent att de kör personbil, 7 procent att de kör ett annat motorfordon och 43 procent att de cyklar eller rör sig till fots på landsväg. Urvalet var nationellt representativt utifrån ålder, kön och region, och datainsamlingen gjordes genom en webbenkät via paneler. 

Undersökningen har gjorts av If inom projektet ComCy, som ska hjälpa förare och fordonsutvecklare att förstå hur omkörningar upplevs av oskyddade trafikanter. Målet är ett säkrare trafikbeteende. Resultaten ska även användas i förarutbildningar och bidra till bättre hälsa, tillgänglighet och miljö. 

Deltar i projektet gör: If, VTI, AB Volvo, Scania, POC, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, Chalmers, KTH, University of Berkeley, University of New Mexico, Trafikverket, Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Region Värmland. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt