Fem år gammal elbil glömdes bort. Nu säljs den som ny bil.
– Tekniken kan vara föråldrad, säger den norska bilexperten Benny Christensen till Motor.no.
Nu finns det chans att göra ett riktigt klipp. Även om experterna går ut med en varning. Bilia i norska Bergen säljer en XPeng P7 från 2021, som bara rullat sju mil. Den är helt ny och blev inregistrerad i augusti.
– Det här är ju trots allt bilar som av en eller annan anledning har varit osålda, i upp till flera år. Jag skulle inte avråda från dem. Men var skeptisk, säger Benny Christensen.
Försäljarna på Bilia erkänner att den har blivit bortglömd och osåld. Nu har de dammat av den och försöker bli av med den splitternya fem år gamla kinesiska elbilen.
– Det här är en bil som har stått i förrådet och glömts bort, medger Trond Bruknapp, som försöker sälja en XPeng P7, modellår 2021.

De försöker annonsera ut den för 379 000 norska kronor. Det kan vara ett klipp. Samtidigt finns det också risker med att köpa en ny bil som snart är fem år gammal.
– Tekniken kan vara föråldrad. Till exempel kan man riskera att bilarna kopplas till det föråldrade 2G-nätet istället för 5G-nätet, och att däcken måste bytas ut eftersom de på dem har blivit gamla och hårda, säger Benny Christensen
Tidningen Motor har gjort en grundlig research där de hittar hundratals nya bilar som är flera år gamla. Där finns förutom X Peng, även Skoda Enyaq, Volkswagen ID.5 och andra populära bilar. De hittar också en Jaguar I-Pace. Det är handlaren Autostrada i Porsgrunn som säljer en helt ny Jaguar från 2023. I-Pace har varit skandalomsusad och flera bilar har blivit återkallade. Nu är frågan om bilhandlaren kan sälja den här nygamla bilen.
Experterna medger att det finns chans att göra klipp. Stora bilhandlare underhåller bilar som står osålda. Även i Sverige finns det en hel del splitternya bilar med flera år på nacken till salu.
– Bilar måste servas även om de står stilla, eftersom vissa punkter bör kontrolleras efter en viss tid och inte bara efter körda kilometer. Bilar som inte är registrerade bör inte servas, säger Morten Altmann på Norsk Bilpool.
Experternas tips om flera år gamla nybilar:
- Hur är modellen förändrad jämfört med en helt ny bil?
- Importeras bilarna via den officiella importören, eller är bilarna sidoimporterade? Många kan vara just det. Sådana bilar kan du behöva se upp med när det kommer till garantier.
- Har bilarna garantivillkor, och hur länge varar garanti- och reklamationsperioden? I Sverige är det tre år efter köpet. Om bilarna registrerades för ett tag sedan förkortas garantitiden.
- Är utrustningsnivån den som är vanlig för modellen, eller saknas något?
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.