Tyska bilmärke återuppstår från konkurs. En kinesisk aktör har köpt upp företaget. Och nu presenteras en helt ny modell.
Den lilla tyska sportbilstillverkaren Isdera startades av en tidigare Porsche-ingenjör. På 1980- och 1990-talen blev märket känt för sina vågade och unika sportbilar med Mercedes-motorer. En av de mest lovande var Commendatore 112i. En mycket unik superbilsprototyp, som tyvärr aldrig nådde produktion. Men efter år av osäkerhet, gick Isdera i konkurs i april 2025.
Men nu har märket fått nytt liv. Denna gång med kinesisk ledning, under företaget Xinghui Automotive Technology. Och i juni visades en ny modell upp, L’Aquila. Modellen bygger vidare på elbilen Commendatore GT från 2018. Men än så länge vet ingen om L’Aquila drivs av elmotorer eller bensin. Och företaget själv har inte avslöjat några detaljer på sin webbsida.

Den tyska delen av företaget som gick i konkurs, Isdera AG, fokuserar nu främst på ingenjörs- och designkonsulttjänster, rapporterar The Drive. Det råder fortfarande stor oklarhet kring vad som egentligen återstår av Isdera som biltillverkare och vilken väg varumärket kommer att ta. Men en sak är säker: rättigheterna till den tidigare tyska biltillverkaren har köpts av ett kinesiskt företag, som nu ger det nytt liv med nya bilmodeller.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.