Koenigseggs nya vapen i rekordjakten

Koenigsegg har precis knäppt rivalen Rimac på näsan och tagit tillbaka ett rekord. Men enligt Christian von Koenigsegg är det bara början. Nästa svenskbyggda vapen i rekordjakten står redo.

Koenigsegg och kroatiska Rimac har de senaste åren tävlat om vem som bygger världens snabbaste bil. Rekord har slagits och återtagits i rasande takt. Nu antyder Christian von Koenigsegg att nästa drag i rekordjakten redan finns i garaget i Ängelholm.
– Kanske är vi redo för mer. Självklart, den här (Gemera, reds. anmärkning) är på en helt annan nivå. Vi får se, kanske, säger Christian von Koenigsegg till Carbuzz.

Nyligen slog Koenigsegg tillbaka mot Rimac efter att elbilen Nevera R satte ett nytt rekord för 0–400–0 km/h. Bara veckor senare tog Jesko Absolut tillbaka tronen och det med enbart bakhjulsdrift. Men enligt Von Koenigsegg är Jesko inte ens det vassaste vapnet i deras arsenal. Den verkliga rekordutmanaren kan istället bli den fyrsitsiga superbilen Gemera.

Rimac Nevera R har utmanat Koenigsegg om världsrekordet.

Den ser kanske ut som en familjebil i Koenigsegg-mått mätt, men under skalet döljer sig en hybridmotor på hela 2 300 hästkrafter. Drivlinan kombinerar en 5,0-liters V8 med dubbelturbo på 1 500 hästkrafter med den elektriska Dark Matter-motorn som bidrar med ytterligare 800 hästkrafter. Motorn kopplas till Koenigseggs snabba Light Speed Tourbillon-växellåda som Carup djuptdykt i tidigare. Det är nästan 200 hästkrafter mer än Rimac Nevera R.

– Den här bilen är lättare än Nevera. Den har lite mer kraft, fyrhjulsdrift och avancerad momentfördelning. Jag skulle säga att vårt mål är att vara lika bra, eller bättre. Varje år fortsätter vi att utveckla våra bilar. Till exempel har vi för Jesko och Jesko Absolut tagit tiden från 0–100 km/h, med mjukvara, från 2,8–2,9 sekunder ner till 2,6 sekunder. Bara med mjukvara. Sedan finns nya däck, små justeringar och annat. Så vi ser att det kanske finns en chans med det vi redan har på vägen. Vi får se, säger von Koenigsegg.

Trots att Gemera på pappret är något långsammare från stillastående än Rimac (0–100 km/h på cirka 1,9 sekunder mot Nevera R:s 1,66 sekunder) menar von Koenigsegg att skillnaden kan övervinnas. Svenska hyperbilstillverkaren har redan visat att små förändringar i mjukvara och däck kan ge stora tidsvinster.

När Carbuzz gjorde intervjun med Christian Von Koenigsegg hade det inte skett än. Men kort efter pressades Jesko Absolut ännu snabbare, ner till 25,21 sekunder på 0–400–0 km/h. Det är snabbare än Rimac någonsin lyckats med. Nästa gång kan det mycket väl bli Gemera som får visa vad Sverige kan göra när alla fyra hjul driver.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt