Experten varnar: Sluta köpa de här bilarna

Expert på bilköp varnar för bilar med förbränningsmotor. Dessutom vill han se straffskatt på 25000 kronor och lika hög skrotpremie på gamla bilar.
– Gå inte och köp en ny bil med förbränningsmotor nu, säger experten Ronny Svensson. 

Nyårsdagen 2027 kommer bensin och dieselpriset att börja sticka iväg. Det är samtliga experter eniga om. Då kommer EU:s nya handelssystem med utsläppsrättigheter att börja.
– De svenska politikerna kan inte göra något. Det är ett EU-beslut, det är bara att tugga i sig och genomföra, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB och expert och rådgivare inom bilköp.

Just nu utreder Konjunkturinstitutet hur framtidens bränsle ska bli. Ronny Svensson skakar på huvudet. Enligt honom är utredningen detsamma som att elda för kråkorna.
– Romina Pourmokhtari kan ändå inte göra något. Den leder ingenstans, inte ens Jimmie Åkesson kan komma undan detta, det är bara att göra, ingen chans. Journalisterna borde ta ett ansvar och skriva om det,  säger Ronny Svensson. 

När bränsleavgiften ETS2 införs om drygt ett år är sannolikheten stor för att bilar med förbränningsmotor blir iskalla, enligt experten på bilköp.

Bensin och dieselpriset är hugget i sten. Den första januari kommer mackarna att skylta om och då börjar vi resan mot det fossilfria Europa. 
– De finns inte ute på marknaden, men det finns terminer att köpa som garanterar ett visst pris. Enligt dem kommer det att bli minst tre kronor litern, säger miljöexperten Magnus Nilsson.

Han får medhåll av Ronny Svensson. Men enligt honom kan priserna åka till ofattbara nivåer. Ingen vet exakt vad priset blir på utsläppsrätterna när auktionerna börjar på allvar. 
– Det är inte omöjligt med priser på 35 kronor över detta, säger han.

Många tror att det är en fantasisumma. Men på Konjunkturinstitutet har man också gjort en beräkning tidigare. 
– När vi matade in alla uppgifter och utgick från dagens reduktionsplikt fick vi faktiskt fram priser 35 kronor litern på fossila drivmedel, säger Svante Mandell som just nu utreder framtidens reduktionsplikt åt regeringen.

Samtidigt säljs det fortfarande nya bilar med bensin och dieselmotorer. Hittills i år har 45 000 nya bilar som enbart drivs med bensin och diesel sålts i Sverige i år. Experterna vill att allmänheten genast blir informerade om riskerna med att köpa en sådan bil.
– Bränslepriserna kommer att öka något kolossalt och vi kommer att få se ännu mer straffskatter på fossila drivmedel. Det är beslutat och nödvändigt. Alternativt får vi se ännu mer bränder, regn och myggor och insekter i Sverige som vi inte vill ha. Detta är det vi kan göra för att hålla klimatförändringarna nere så mycket som möjligt, säger Ronny Svensson.

Dagen då handeln med utsläppsrättighetern börjar närmar sig. Trots det kör svenskarna runt med gamla skrotbilar. Och en hel del köper nya bensin- och dieselbilar. Om det inte fungerar med folkbildning. Då vill experterna ta till straffskatter för att inte folks ekonomier ska kapsejsa under de nya bränslepriserna. 
– Om man vill göra sig av med sin gamla bil som släpper ut mycket ska man få 25 000 kronor. Men om man verkligen måste behålla den, då anser jag att man ska få betala 25 000 kronor i skatt. På det viset kan vi styra om fordonsflottan och få ner utsläppen, säger Ronny Svensson. 

EU:s system med utsläppsrättigheter gör att priserna ökar för varje år. Andelen utsläppsrättigheter kommer att minska på årsbasis och då stiger priserna. 
– Kör slut på de bilar ni har, köp kanske begagnade. Men absolut inte nya med förbränningsmotorer. Folk måste få veta vilka konsekvenser det kan få, säger Ronny Svensson.

Han hoppas att skrotningsbonus kontra straffskatt ska få folk att förnya sig.
– Jag har märkt att många som har en äldre bil ofta har många äldre. Det kommer att bli jättedyrt om de behåller dem. Men om de har en tio bilar, då är det 250 000 kronor som står och rostar på gården, säger Ronny Svensson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt