Så ska solceller sänka förbrukning av diesel

Solceller ska sänka förbrukningen – på lastbilar som drivs med diesel. Fraktjätten DHL tar till oväntat grepp.
– Vi följer testet med stort intresse och hoppas kunna använda den här tekniken för att minska bränsleförbrukningen, säger Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight.

Eldrivna lastbilar har haft svårt att slå igenom. Fortfarande drivs den absoluta majoriteten med diesel. Nu ska fraktjätten DHL Freight testa om solpaneler kan sänka dieselförbrukningen på deras tunga transporter. Tillsammans med danska Green Energy har de installerat solpaneler på tio lastbilar. Under ett år ska de mäta hur mycket dieselförbrukningen kan minskas. 

– Tekniken och materialen för solceller har utvecklats under många år och detta är en mycket tunn solcellspanel i ett nytt material som ska fungera trots de tuffa förhållanden som råder på vägarna. Vi följer testet med stort intresse och hoppas kunna använda den här tekniken för att minska bränsleförbrukningen, säger Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight.

Solcellerna sitter bakom hytten och påverkar inte luftmotståndet.

Lastbilarna i testet körs redan på HVO och biogas. Elen som genereras från solpanelerna går direkt in i motorns batteri som driver baklyft- och kylanläggning. Detta minskar belastningen på generatorn, vilket i sin tur minskar den totala bränsleförbrukningen. Nu ska förbrukningen mätas exakt för att se hur mycket solcellerna kan spara. 

–  I den här piloten bygger vi vidare på positiva resultat från dieselfordon där våra solpaneler har minskat bränsleförbrukningen och motsvarande utsläpp med 4-7%. Tillsammans med DHL Freight Sverige ser vi fram emot att kunna mäta resultat i transporter med alternativa bränslen, säger Anders Mikkelsen från Green Energy.

Ylva Öhrnell, hållbarhetschef på DHL Freight.

Tekniken kallas för CIGS och består av tunna solpaneler som kan anpassas exakt efter utrymmet på lastbilens tak. Det gör att luftmotståndet inte påverkas. 
– För att nå våra klimatmål måste vi hela tiden testa nya innovationer som kan bidra till ytterligare framsteg, säger Ylva Öhrnell, Head of Sustainability, DHL Freight Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt