Volvo går ut med att de sprängt en drömgräns. Nu har de sålt en miljon laddhybrider. Och lovar att utveckla nya modeller med både bensinmotor och el.
– Våra laddhybridbilar är en viktig bro mot den framtiden för de kunder som ännu inte är redo att gå över till helt eldrift, säger Erik Severinsson, kommersiell chef för Volvo Cars.
För bara ett drygt år sedan trodde Volvo Cars att de bara skulle sälja elbilar om fem år. Men köparna har visat sig älska Volvos laddhybrider. Nästan var fjärde såld Volvo är en laddhybrid, och de säljer något fler laddhybrider än elbilar. Nu går Volvo ut och berättar att de passerat en viktig milstolpe.
En miljon laddhybrider har tillverkats och sålts till köpare runt om i världen. I Sverige rullar 112 000 Volvo-hybrider på vägarna. På fem år har Volvo ökat tillverkningen av laddhybrider från 46 000 bilar till 177 000 bilar förra året. Allra bäst går det för XC60.

– XC60 var den bäst säljande laddhybriden i Europa år 2024 och ledde premiumsegmentet för laddhybrider globalt under de senaste tre åren. Den fortsätter att vara en segmentledare år 2025. Både XC60 och XC90 förnyades förra året, vilket förstärkte deras attraktionskraft på viktiga marknader som Sverige, USA och Kina, uppger Volvo.
I Europa kan den höga försäljningen av laddhybrider bli ett problem för Volvo. EU kommer att ändra sina utsläppsregler så att laddhybrider får högre utsläpp när utsläppen beräknas. De har visat sig släppa ut 298 procent mer i verkligheten än vad EU-normen anger. Volvo kan möta problemet genom att ge bilarna större batterier. Nyligen visades Volvo XC70 med räckvidd på 20 mil. Den ska även lanseras i Europa.

– Volvo Cars strävar efter en helt elektrisk framtid, och vi kommer att nå dit i en takt som passar våra kunder. Våra laddhybridbilar är en viktig bro mot den framtiden för de kunder som ännu inte är redo att gå över till helt eldrift., säger Erik Severinson, kommersiell chef på Volvo Cars.
EU:s egna siffror visar att Volvos laddhybrider släpper ut 264 procent mer än vad deras utsläppsnorm anger. Volvo själva ser dock andra siffror.
– Interna data från Volvo Cars visar att laddhybrider ofta används som om de vore helt elektriska, särskilt i stadsområden. I genomsnitt använder förare av Volvo PHEV-bilar sin bil utan förbränningsmotor under ungefär hälften av den totala körtiden.
Trots att Volvo satsar hårt på elbilar ska de nu även utveckla nya laddhybrider.
– Samtidigt som vi investerar och utökar vår närvaro i det växande premiumsegmentet för elbilar, kommer vi också att fortsätta uppdatera och förnya våra hybrider. Detta ger mer tid för att bygga upp laddningsinfrastruktur, vilket underlättar övergången till en helt elektrisk värld, säger Erik Severinson.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter