Så ska Volvo spöa BMW:s elbil som går 80 mil

Volvo lovar underverk med nya elbilen Volvo EX60. Tar kampen mot nya BMW som har en räckvidd på 80 mil. Dessutom är elbilar i flera nya storleksklasser på väg.
– Det kommer att bli riktigt, riktigt konkurrenskraftigt. Kompromisslösa elbilar, säger Volvos teknikchef Anders Bell till Clean Technica.

Volvo EX60 blir den elektriska motsvarigheten till XC60 som är en av Volvos mest framgångsrika modeller. Modellen byggs på den helt nya elbilsplattform SPA3 som är utvecklad enbart för elbilar. Plattformen gör bilen lättare, starkare och mer effektiv samtidigt som batteriet blir en bärande del av karossen. Volvo använder sin så kallade “Cell-to-body”-teknik, där batteriet integreras i bottenplattan för att ge högre densitet, lägre vikt och bättre kupéutrymme. Bilen får Volvos tredje generation av elmotorer med effektivitet upp till 93 procent.

Men den stora frågan är hur den står sig mot konkurrenternas senaste elbilar. BMW visade nyligen sin motsvarighet till Volvos kommande elbil. Nya BMW iX3 Neue Klasse tar sig 80 mil på en laddning enligt WLTP-normen Mercedes satsar på jätteskärm och comeback för kromgrillen. Deras nya elbil Mercedes GLC har en räckvidd 71 mil. Nu är spänningen stor hur Volvo lyckas matcha tyska ingenjörernas senaste skapelser. Nu lovar teknikchefen Anders Bell att Volvo har byggt en kompromisslös elbil som ska kunna ta matchen.

Den första Volvo EX60 rullade nyligen av nya linan i Göteborg. Teknikchefen Anders Bell står längst till vänster på bilden.
Volvo använder sig av Cell-to-body-teknik och lovar ett batteripack med högre densitet än tidigare. Ännu vet ingen utomstående mer om räckvidden än att den blir över 65 mil.

Men vägen mot den perfekta elbilen har varit kantad av utmaningar. Volvos första mjukvarustyrda elbil EX90 drabbades av buggar och problem som gjorde många tidiga kunder besvikna. I USA skriver kunder i forum om att de har hävt sina köp.
– Jag kan inte säga hur ledsna vi är för de kunder som tappat förtroende för våra produkter. Vi kommer göra allt vi kan för att återfå det förtroendet, säger Volvos teknikchef Anders Bell till Clean Technica.

Sedan juni 2025 har Volvo skickat ut flera uppdateringar trådlöst som löst de flesta problemen, och Bell försäkrar att de inte ska återkomma. Dessutom byter Volvo ut datorn i redan levererade bilar. Volvo EX60 bygger vidare på en utvecklad form av mjukvaru- och hårdvaruplattformen i EX90. Men med förbättringar som ska göra bilen mer pålitlig och framtidssäker. Ska vi tro Anders Bell är det ett elektriskt underverk Volvo har på gång.
– Det kommer att bli riktigt, riktigt konkurrenskraftigt. Kompromisslösa elbilar.

En liten skymt av Volvo EX60.
Volvos teknikchef Anders Bell.

Säkerheten får också ett lyft med nya adaptiva säkerhetsbälten som väger och mäter de åkande för att optimera skyddet. Lidar på taket blir troligen inte standard. Men avancerad sensorteknik och Volvos “teknikstack” ser till att alla funktioner styrs smidigt via kraftfulla Nvidia-datorer.
– Stacken innehåller många delar. Android Auto är en av dem. Volvo fungerar främst som hårdvaruarkitekt och byggare, men är också arkitekt och integrerare för bilens mjukvara.

Teknikchefen Anders Bell är som ett barn på julafton med Volvo EX60 enligt Clean Technica.
– Nu vet vi hur bra ser ut. Det jag ser fram emot mest av allt just nu är att visa världen EX60, säger han.

Dessutom avslöjar han att Volvo kommer använda plattformen till att släppa många fler elbilar. Volvo ser ut att kunna få elbilar i många fler storleksklasser jämfört med idag. Enligt Anders Bell kan nya SPA3-plattformen användas från B-segmentet till F-segmentet.

Fakta: Olika bilsegment

  • Klass A: minibilar
  • Klass B: småbilar
  • Klass C: medelstora bilar
  • Klass D: stora bilar
  • Klass E: prestigebilar
  • Klass F: lyxbilar
  • Klass J: sportbilar för terrängkörning
  • Klass M: bilar med flera användningsområden
  • Klass S: sportbilar

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt