Finska regeringen adopterar den svenska expertens idé. Så här ska våra grannar rensa ut gamla bilar.
– En skrotningspremie kombinerad med straffskatt skulle få bort de gamla bilarna, säger den svenska experten Ronny Svensson.
Den finska regeringen måste göra något åt landets föråldrade fordonspark. Enligt regeringens utspel är bilarna i snitt 14 år gamla. I Sverige är siffran tolv år. Båda länderna har bland de äldsta bilarna i hela EU. Bara Rumänien och Estland är värre.
– Med tanke på de utsläppskrav och risken för böter som kommer att slå igenom med ETS2 2027 skulle vi behöva göra något för att komma tillrätta med detta, säger Ronny Svensson.
I tio år har han drivit frågan om en premie kombinerad med straffskatt. Enligt Ronny Svensson skulle det vara lösningen på problemet.
– Om vi inför en skrotningspremie på 25 000 kronor och en straffskatt på samma summa för dem som behåller sin gamla bil skulle det fungera, säger Ronny Svensson.

Nu verkar det som om våra finska grannar har lyssnat på Ronny Svenssons rop nere i Skåne. Den fryntliga bilbaronen har fått utstå mycket kritik för sin idé.
– En skrotningspremie behövs, eftersom det i Finland körs bilar som i genomsnitt är nästan 14 år gamla. Äldre bilar körs bara i ett fåtal länder i EU, till exempel i Estland och Rumänien, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Enligt den finska modellen ska alla få 2500 euro, motsvarande 27 500 kronor, om de skrotar sin gamla bil. Kravet är att den är minst tio år gammal och att man väljer en ny bil som släpper ut maximalt 140 gram koldioxid per kilometer.
– Skrotningspremien påskyndar förnyelsen av bilbeståndet och den här gången kan man välja bil och drivkraft bland ett brett urval från förbränningsmotorer till väte. För oss är det viktigt att finländarna kan röra sig tryggt med en bil som passar deras vardag, säger Lulu Ranne.
Enligt den finska regeringens förslag ska premien kunna sökas från den första oktober i år. Sedan ska det betalas ut från och med den första januari 2026. Premien är också tidsbegränsad. Sista datum för ansökan är satt till den sista december 2027. Det här är en proposition från regeringen. Nu ska den tas upp i riksdagen för behandling. Därefter kan den genomföras.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.