Bilfabriker utslagna i 3 veckor: ”Mer komplext än Nasa”

Dagens uppkopplade superfabriker gör biltillverkarna sårbara för hackerattacken. I tre veckor har Jaguar Land Rovers fabriker stått lamslagna och 1000-tals bilarbetare har fått stanna hemma. 
– Jag skulle vilja påstå att JLR:s programvara förmodligen är mer komplex än när Nasa skickar ut en rymdfarkost i rymden, säger en leverantör till The Guardian. 

Det var den sista söndagen i augusti. Plötsligt upptäckte de anställda i Land Rover-fabriken i Halewood utanför Liverpool att datasystemen i fabriken inte fungerade. Det blev snabbt kaos och all data om hur bilarna skulle byggas och vad som ska produceras i fabriken var borta. Det löpande bandet stoppades snabbt.

Ganska snabbt läckte det ut uppgifter till Autocar om att tillverkaren Jaguar Land Rover drabbats av ett dataintrång. Men då anade ingen hur allvarligt det skulle bli. Tre veckor senare står Jaguar Land Rovers fabriker i Storbritannien, Brasilien, Slovakien och Indien fortfarande stilla.

För tre veckor sedan stoppades Jaguar Land Rovers fabriker. Nu har de stått stila i tre veckor.

1000-tals bilbyggare har fått stanna hemma i tre veckor. JLR:s underleverantör har fått sluta skicka delar till fabrikerna. Då de har små marginaler och jobbar med just-in-time-leveranser drabbas de stenhårt. Nu är många på randen till konkurs. 

Dagens datoriserade och uppkopplade bilfabriker blir allt mer sårbara för attacker och IT-säkerheten har blivit affärskritisk. Jaguar Land Rover ägs av den indiska jätten Tata som också äger datajätten TCS. För två år sedan tecknade de ett kontrakt ed JLR på 10 miljarder kronor för att omvandla och förenkla JLR:s datasystem, uppger The Guardian.

JLR bygger lyxbilen Range Rover där förmögna kunder vill ha den exakt som de specificerat bilen. Samtidigt ska fabriken rulla på i hög fart. När delarna är på väg att ta slut ska beställningar skickas till underleverantörer i precis rätt tid. Den lönsamma ekvationen har slagits ut helt när datasystemet stängdes ner. 
– Jag skulle vilja påstå att JLR:s programvara förmodligen är mer komplex än att Nasa skickar ut en rymdfarkost i rymden. När det fungerar är det ett under. Detta har avslöjat det, säger en leverantör till The Guardian. 

Fabrikerna styrs helt av datasystem och utan dem vet ingen vilka delar som ska monteras i bilarna. Foto: JLR
JLR:s vd Adrian Mardell, 64, hade sett fram emot en lugn pensionering efter 30 år på biltillverkaren. Istället tvingas han hantera den kanske värsta krisen för biltillverkaren någonsin. Foto: JLR

Nu pågår en kamp mot klockan för att återuppbygga datasystemen. Krisen är så djup att avgående JLR:s vd Adrian Mardell, som sett fram emot en lugn pension, suttit i krismöten med brittiska regeringen. En liknande hackerattack mot kedjan Marks & Spencer ledde till att deras e-handel var utslagen i 15 veckor. Krisen beräknas kosta JLR långt över 10 miljarder kronor, och för varje dag växer förlusten. 

Det senaste budet är att stoppet förlängts åtminstone till onsdag, men det är långt ifrån säkert. Experter fruktar att det kan dröja till november innan problemen är under kontroll. Nu varnar underleverantörer för att krisen kan lamslå dem helt och även drabba leveranskedjor som försörjer Aston Martin, Bentley och McLaren, uppger The Telegraph
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt