Volvo testade tre elbilar i ett krockscenario på samma gång. Miljonsmäll för att testa säkerheten hos nya elbilar.
– Det första offentliga testet med tre elbilar i en sekvens, säger Thomas Broberg på Volvo Cars Safety Center.
Volvo Cars Safety Center. Där finns två testbanor, en som är 108 meter lång och den andra är 154 meter. Här utför biltillverkaren sina krocktester. Man simulerar alla tänkbara scenarion. Allt från viltolyckor till frontalkrockar. Trippeltestet gick ut på att pröva säkerheten när tre fordon är inblandade. Man lät en EX90 närma sig en annan som var stillastående i 50 kilometer i timmen. Precis innan de skulle kollidera bromsade bilen själv. Bilens nödbromssystem visade sig fungera precis som det skulle.
Därefter kom en tredje EX90 i 55 knyck och körde rakt in i sidan. Därefter tog man ut dockorna och kunde konstatera att de skulle överlevt om det var människor. Både krockkuddarna och sidokollionsbalkarna fungerade perfekt. Och den som tror att elbilar börjar brinna vid krockar bör tänka om. Det är otroligt sällsynt.
– Vi gör ett krocktest per dag, ibland två, säger Thomas Broberg, senior rådgivare på Volvo Cars Safety Center.

Volvo har krockat mängder med EX90 redan. Trippeltestet var bara ett i raden på mängder med experiment för att undersöka den nya modellens säkerhet. Volvo har alltid tagit säkerheten på stort allvar.
– Med en ny bil på en ny plattform, som med EX90, genomför vi cirka 120–130 tester med cirka 70–80 bilar. Under utvecklandet av en bil kan vi simulera 130–140 fullskaliga krockar per dygn. Så vi vet redan mycket om bilen innan den existerar fysiskt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.