Ny elbuss från Kina hotar svenska tillverkare

Kinas nya elbuss med 73 mils räckvidd hotar svenska tillverkare. Den nya plattformen har kommit mycket långt i utvecklingen. Scania och Volvo får allt hårdare konkurrens.

Det blir allt vanligare att bussbolag väljer de billigaste bussarna, istället för att gynna europeisk och lokal industri. Det har väckt kritik att skattepengar hamnar i Kina istället för att gå till närliggande bussbyggare i städer som Borås, Oskarshamn och Södertälje. Och den kinesiska tillverkaren BYD flytta fram positionerna ännu mer, med sin nya plattform e-Bus Platform 3.0.

BYD är mest kända för sina elbilar. Men företaget har också arbetat med bussar i flera år, och säljer mycket bussar till både Sverige och övriga Europa. Enligt BYD själva har Bergkvarabuss nyligen beställt 32 elbussar, Connect Bus har nyligen satt 78 elbussar från BYD i drift, och sammanlagt finns nu över 250 BYD-elbussar i trafik i Norden. Och med den nya plattformen, som laddas mycket snabbt, siktar de på att öka sin försäljning.

Svenska bussar hotas av BYD, scania och volvo
Svenska busstillverkare får allt hårdare konkurrens från kinesiska bussar.

Den nya plattformen har en högspänningsarkitektur på 1 000 volt, utvecklad av BYD själva. Den möjliggör mycket snabba laddningar, och är den första plattformen i bussindustrin med tekniken rapporterar Automobile magazine. Och den snabba laddningen bidrar till mindre väntetid för elbussen. Bussen behöver helt enkelt inte avsätta så mycket tid åt stillastående laddning, vilket tidigare har varit ett av de största problemen för elektrifiering.

Precis som i sina elbilar använder BYD en metod som kallas “cell-to-chassis”. Där används LFP Blade-batterier, som byggs direkt in i bussens chassi. De har sänkt golvet på bussen, vilket också gör det lättare att kliva på. En funktion som är särskilt bra för äldre personer, och andra med begränsad rörlighet.

Den första bussen på den nya plattformen heter C11. Den finns tillgänglig i Kina med fem olika batteristorlekar, från 184 kWh till 593 kWh, vilket ger en räckvidd på mellan 220 och 730 km enligt CLTC-certifieringen.

Elbussen har också flera andra smarta funktioner. Den kan utrustas med det adaptiva fjädringssystemet DiSus-A från BYD:s elbilar. Den har även ett system som snabbt stabiliserar bussen om ett däck exploderar i hög hastighet, vilket ökar säkerheten. Om bussföraren får problem och tappar förmågan att köra, kan passagerarna trycka på en stoppknapp på instrumentpanelen. Då stannar bussen automatiskt. Denna funktion kallas Driver Disability Assistance System 2.0 och är unik för den nya plattformen.

Sammanfattningsvis visar BYD att den nya bussen är full av modern teknik, även om bussar traditionellt sett har varit enkla fordon. BYD planerar att lansera den både i Europa och USA. Och i både Sverige och övriga Europa är BYD redan starkt etablerat. De nya elbussarna är omtyckta, och kan hjälpa städer att minska kollektivtrafikens koldioxidutsläpp.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt