Oväntade vinnaren: Detta är Sveriges bästa elbil

Svenskarna har tyckt till om vilken elbil som är Sveriges bästa. Ettan på listan är en stor överraskning. Elbilen som också fått utstå kritik ska snart läggas ner.

Årets upplaga av Vi Bilägares AutoIndex avslöjar tydligt vilka elbilar som verkligen får svenska ägare att le och vilka som snarare får dem att sucka. Snittet för alla elbilar har sjunkit något till 834 poäng från 837 senaste AutoIndex, men skillnaderna mellan modellerna är stora. Mitt i detta landskap av höga och låga betyg finns en överraskande triumf.

På toppen hittar vi en bil som under lanseringen fick kritik för design och pris. En modell som till och med ska läggas ner efter bara fyra år, enligt uppgifter. Men den lyckas ändå bli den stora vinnaren bland svenska folket. I botten återfinns den modell som Carup tidigare varnat för. En bil där både filhållningssystem och vinteregenskaper oroat svenska förare.

BMW i4 blir trea i Vi Bilägares AutoIndex med 893 poäng.

På tredje plats hittar vi BMW i4. Den får höga betyg för kvalitet, köregenskaper och driftsäkerhet. BMW i4 eDrive40-versionen kan nå upp till 595 km enligt WLTP. Snabbladdning på upp till 205 kW ger cirka 100 km räckvidd på 5 minuter, medan laddning till 80 % tar ungefär 30 minuter. Priset och servicekostnaderna drar något ner betyget, men bilen hyllas för körupplevelsen.

Kia EV3 lanserades i slutet av 2024 men svenskarna har redan tagit den till sina hjärtan. Den hamnade tvåa i AutoIndex.

På andra plats hamnar Kia EV3. Det är en nykomling som redan imponerar på svenska förare. Ägarna berömmer bilen för låg förbrukning och prisvärd räckvidd. EV3 klarar upp till 605 km med standardbatteri och 17-tumsfälgar, men räckvidden kan sjunka till 563 km vid 19-tumsfälgar eller sämre förhållanden. Snabbladdning från 10 till 80 % tar cirka 31 minuter, medan en full laddning hemma med 11 kW AC-laddare tar runt 7 timmar och 5 minuter.

Oväntade förstaplatsen i Vi Bilägares Autoindex går till Mercedes EQE.

På första plats hittar vi en oväntad vinnare: Mercedes EQE. Modellen har ofta kritiserats för både högt pris och sin runda ”tvålformade” design. När EQE lanserades 2022 med en enorm skärm över hela instrumentpanelen väckte den starka reaktioner hos Mercedes trogna kunder. Försäljningen har gått så trögt att Mercedes efter bara fyra år beslutat att lägga ner både EQE-sedan och SUV och ersätta dem med mer klassiskt designade modeller.

Ändå lyfter ägarna fram komfort, tyst kupé och fina köregenskaper. Räckvidden varierar mellan 552–623 km för EQE 300 och 350, medan EQE 350+ kan nå upp till 690 km. AC-laddning klarar 11 kW, och DC-snabbladdning når upp till 170 kW, vilket möjliggör 10–80 % på cirka 32 minuter.

Carup testade Mercedes EQE i början av förra året.

– Om en Tesla Model Y är som en Big Mac & Co så är detta elbilarnas lyxmeny för finsmakare. Båda gör dig mätt på ungefär samma sätt, men Mercedesen smakar betydligt bättre. Men smakar det så kostar det, förstås. Men för de som har råd att njuta så ger Mercedes EQE SUV en extra guldkant till transporterna, summerade Carup när vi testade Mercedes EQE Suv förra året.

I botten av listan hittar vi MG4. Ägare klagar på lågt andrahandsvärde, långsam laddning och problem i vinterväglag. Carup har tidigare rapporterat om det livsfarliga filhållningssystemet som larmat förare genom att dra bilen mot diket eller mötande trafik på snöiga vägar. MG4:s räckvidd varierar från 350 km för standardbatteri (51 kWh) upp till 435–450 km för längre räckviddsmodell (64 kWh). Snabbladdning (DC) når 135–140 kW, vilket ger 10–80 % på cirka 24–28 minuter. Men detta verkar inte vara tillräckligt för elbilen som fått absolut minst poäng i Vi Bilägares AutoIndex som du hittar här.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt