Ford river sitt berömda huvudkontor. Nu ska Glashuset jämnas med marken. Detta är berättelsen om bilvärldens kanske mest ikoniska kontorskomplex.
Efter andra världskriget öppnades värden för alla biltillverkare. Med freden kom ett uppsving och öppnare gränser. Amerikanska bilmärken som Ford hade massor med gratisreklam eftersom de kom från det stora befriarlandet i väster
Stärkta av den goda konjunkturen började Fordledningen att fundera över ett nytt huvudkontor. Det gamla Schaefer Building var en betongkoloss som fick folk att tänka på det sönderbombade Berlin. Därför anlitades arkitektbyrån Skidmore, Owings & Merrill från Chicago. De var experter på skyskrapor och moderna glasbyggnader. Chicagofirman hade startat redan 1936 och tog då över kunskapen från den svenskamerikanska arkitektbyrån Lanquist & Ericsson från samma stad.
Andrew Lanquist och John Ericsson kläckte i slutet av 1800-talet koden för hur man bygger skyskrapor. Deras idé om hur en mycket hög och tunn stålkonstruktion skulle kunna bära en fasad kom till efter ett raseriutbrott.
John Ericsson kom hem sent en kväll och fick en utskällning av sin fru. Då slog han en tung bok i kanariefågelns bur. Hur det gick för fjäderfäet har historien glömt bort. Däremot slog det John hur man skulle gå tillväga för att bygga framtidens skyskrapor.
Det var den här idéen som arkitektbyrån presenterade för Fordcheferna. Ett gigantiskt komplex på tolv våningar och helt täckt av glas. Cheferna blev eld och lågor. Det passade deras högtflygande mål och drömmar alldeles utmärkt.
Byggandet blev några år försenat av Koreakriget. Den federala regeringen tog under de åren beslut om ett byggstopp över hela landet. Men så fort kanonerna tystnade kunde Ford äntligen sätta spaden i marken och 1956 invigdes byggnaden.
Det var en frisk och krispig höstdag. Michigan hade plågats av en het indiansommar fram till någon vecka innan invigningen. Men när det var dags sveptes en skön och svalkande bris in från Lake St Clair och alla lokala högdjur och några utsocknes affärstoppar var med.
En av personerna som arbetat längst i Glashuset är företagets vd Bill Ford. Han träffade Detroit Free Press för att berätta om sina 50 år i byggnaden. Han började en gång i källaren och har arbetat sig upp genom hela byggnaden. Under den tiden har det rullat många bilmodeller förbi hans kontorsfönster.
– Det har varit vårt huvudkontor i 70 år”, sa Ford. Företaget flyttade in i Glashuset 1956. Jag har varit där hela min karriär, det blir 50 år nu. Men det är dags. Det här huset har bättre tider bakom sig, säger han.
Egentligen borde Bill Ford vara nostalgisk. När huset byggdes var de heta modellerna Fairlane, Thunderbird och Customline. När Bill började jobba i källaren var det Mustang Generation II.
– När jag tänker på huvudkontoret tänker jag inte på byggnaden, jag tänker på vilka jag interagerade med där och hur min relation till människorna där var. Jag hade så många fantastiska, till och med kvinnorna som arbetade i matsalen, städpersonalen, de var alla fantastiska människor och jag minns dem alla.
Nästa år ska hela Glasshuset börja rivas. Det enorma arbetet är uppskattat att ta ungefär 18 månader. Under tiden ska det nya huvudkontoret The Hub färdigställas. Det ska, precis som Glasshuset en gång var, vara i tidens anda och spegla Fords planer för framtiden.
Detroit’s stad och Ford funderar under tiden vad man ska göra med den gamla platsen. The Hub ligger en kilometer bort. En idé är att bygga en park som alla kan ha glädje av, ett grönområde som kommer staden och dess invånare till nytta.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.