Böteschock för Coopkunder. Nu måste parkeringsbolaget riva alla lappar.
– Det är väldigt olyckligt att det kunnat ske, säger Blend Demirörs på P-Service till Nerikes Allehanda.
På Stora Coop i Hallsberg har kunderna drabbats av massiva parkeringsböter. Upprörda kunder har vänt sig till butiken och nu visar det sig att parkeringsvakten har varit alldeles för nitisk.
– I detta fall har vi haft en parkeringsvakt som är relativt ny inom företaget, med rätta kunskaper givetvis men som dessvärre missat att se över övervakningsområdets tomtgränser, säger Blend Demirörs
Parkeringsvakten hade i uppdrag att bevaka en närliggande fastighet. Den missade helt sina gränser och gick över till Coops parkering för att börja lappa kunderna.
– Så snart vi internt fick vetskapen om vad som skett har vi självfallet stoppat övervakningen helt inom området, samt haft en dialog med parkeringsvakten i fråga som även hen ursäktar.
Det är inte P-Service som sköter bevakningen av Coops parkering. Utan Aimo Park. Nu har parkeringsbolaget fått gå ut offentligt för att be om ursäkt. Dessutom lovar man att riva alla gula lappar och betala tillbaka pengar som kommit in från de falska böterna.
– Det är helt okej att bilister hör av sig till oss om så fallet är att de skulle ha funderingar gällande makulering eller återbetalning av utfärdade kontrollavgifter, säger Blend Demirörs.
Det här är inte den första böteshysterin på svenska stormarknader. Tidigare har vi på Carup berättat om att ICA Maxis kunder på Amiralen i Karlskrona drabbats av massiva böter.
– Jag anser att vakterna är alldeles för nitiska, det finns inget parkeringskaos här ute. Vi har väldigt stor parkering och det är fullt max tre gånger om året, annars finns det alltid gott om platser. Att då gå omkring och ge folk böter tycker jag är direkt felaktigt, och det har jag framfört till Sydparks märkliga parkeringsböter, säger Joakim Melin, butikschef på Ica Maxi.
Även Lidls kunder har drabbats. På flera platser i landet har kunderna fått böter medan de handlat.
– Där vi äger butiken bestämmer vi parkeringsvillkoren, men äger vi inte butiken så kan vi inte göra något, säger Johanna Davidsson, presschef på Lidl.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.