Svenska forskare knäcker elbilarnas gåta. Nu kan man räkna ut batteriets livslängd.
– Det visar hur viktigt det är att förstå vad som händer inne i batterierna, säger professor Daniel Brandell.
Forskare vid Uppsala Universitet kan ha knäckt elbilsbatteriernas gåta. Många som funderar på att köpa en elbil våndas över batteriernas kapacitet och livslängd. Med den här nya upptäckten kan man förutspå batteriets livslängd och framtida kapacitet.
Forskarna Wendi Guo och David Brandell har tagit hjälp av AI för att bygga en modell som ska räkna ut batteriernas livslängd och hälsa.
– Sammantaget ger detta oss en mycket exakt bild av de olika kemiska reaktioner som resulterar i att batteriet genererar kraft, men också av hur det åldras under användning, säger Wendi Guo, som genomförde studien.


En allmänt utbredd skepsis till elbilar bromsar elektrifieringen. Uppsalaforskarna hoppas att deras uppfinning kommer att innebära att fler vågar investera i en elbil i framtiden.
– Att kunna lära sig mer om batteriets livslängd och åldrande kommer att gynna framtida styrsystem i elfordon, säger professorn Daniel Brandell.
Elbilsbränder skrämmer också många. Det har rapporterats om flera allvarliga incidenter. Och när ett batteri till en elbil börjar brinna, då är goda råd dyra. Med den nya metoden kommer man att kunna hålla bättre koll på batterierna och undvika bränder.
– Det visar också hur viktigt det är att förstå vad som händer inuti batterierna. Om vi slutar se dem som svarta lådor som helt enkelt förväntas ge ström, och istället får en detaljerad bild av processerna, kan vi hantera dem så att de håller sig i gott skick längre, säger professor Daniel Brandell.
De båda Uppsalaforskarna tror att elbilsägare snart kan se batteriets beräknade livslängd på batteriet. Det kommer att göra bilägandet enklare i framtiden.
– Om det visas på displayen så skulle ju det ge en större tilltro till en begagnad elbil än till en begagnad fossilbil. Med bensindrivna bilar kan man bara uppskatta livslängden, inte beräkna den. Det skulle också sätta press på tillverkarna att göra bättre batterier och att se till att det finns användning efteråt, när det är för lite kapacitet kvar i batteriet för att bilen ska gå att sälja, säger Daniel Brandell.
De båda forskarna har redan fått internationell uppmärksamhet för sin upptäckt. Senare i höst kommer de att resa till Chicago för att presentera sin uppfinning under en konferens med den globala fordonsindustrin.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.