EU skärper klimatkraven i nytt lagförslag. 90 procent av CO2-utsläppen ska vara borta om 15 år. Svenska regeringen stödjer nya lagen.
Oron inom bilindustrin är stor inför EU:s förbud av försäljning av bilar med förbränningsmotor 2035. Igår protesterade Ola Källenius och bilindustriföreningen i ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Men EU planerar istället en skärpning av klimatkraven. I juli presenterade kommissionen förslag på en skärpt klimatlag med krav på 90 procents minskning av nettoutsläppen till 2040 jämfört med 1990.
Nu har förslaget skickats ut på remiss till regeringar inom EU. Svenska regeringen meddelar i en promemoria från klimat- och näringslivsdepartementet att de stödjer förslaget på skärpta klimatmål, med vissa reservationer.
– Regeringen anser att EU bör anta ett klimatmål för 2040 som innebär att nettoutsläppen minskar med 90 procent till 2040, jämfört med 1990, under förutsättning att genomförandet bedöms vara realistiskt, skriver klimatdepartementet i sitt PM.
Enligt tidigare lagar ska EU ha sänkt CO2-ustläppen med 55 procent till 2030, det så kallade Fit for 55. Vägen dit handlar bland annat om att bensin och diesel beläggs med utsläppsavgifter från och med 2027 i det så kallade ETS2-systemet.
Förslag om bindande mål på 90 procents sänkning till 2040 väckte debatt när det presenterades i februari förra året. Men EU går nu vidare med skärpningen i ett lagförslag som lades fram 2 juli av kommissionen.
Det danska ordförandeskapet har aviserat ett extrainkallat miljöråd den 18 september där ett första beslut om förslaget kan klubbas. Sedan krävs det att den nya klimatlagen beslutas i rådet och Europaparlamentet.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter