Koenigsegg avslöjar ny super-version

Koenigsegg tar fyrsitsiga Gemera till nästa nivå. Nu görs hyperbilen ännu mer extrem. Och den ska bli ännu snabbare på banan.

Koenigsegg tar nästa steg och presenterar en ny super-version av Gemera. Redan från start har modellen väckt uppmärksamhet med sina uppåtskjutande dörrar, rena design och det faktum att den både är laddhybrid, fyrhjulsdriven och rymmer fyra personer. Men för att visa att Gemera inte bara är en bekväm långfärdsbil lanseras nu ett nytt prestandapaket med ännu vassare aerodynamik för att göra bilen ännu bättre på bana.

Paketet som kallas F10 avslöjades på Koenigseggs sociala medier och visades upp på racingbanan Laguna Seca i Kalifornien. Exakta detaljer håller svenska tillverkaren fortfarande hemliga. Men klart är att det handlar om en rad modifieringar för att öka downforcen. Mest iögonfallande är den fasta bakvingen med swan neck, inspirerad av den tidigare modellen Regera.

Dessutom märks en större frontsplitter, extra vingar framtill, kraftigare sidokjolar i kolfiber och mer aggressiva fenor. Vad detta betyder i faktisk prestanda återstår att se. Koenigsegg avslöjar inte hur mycket snabbare F10-versionen är på bana. Men att den blir ännu mer greppsäker än standardvarianten kan kan man nog slå fast.

Möjligen får den också en lägre topphastighet än de 400 km/h som den vanliga Gemera kan komma upp i, på samma sätt som Jesko Attack prioriterar kurvhastighet framför toppfart. Under skalet är dock motorn oförändrad.

Där sitter fortfarande en dubbelturbo-V8 på 5,0 liter som ensam levererar 1 479 hästkrafter. I kombination med den elektriska enheten ”Dark Matter” ger den ytterligare 789 hästkrafter. Totalt innebär det ofattbara 2 300 hästkrafter och 2 750 newtonmeter i vridmoment. Resultatet är att fyrsitsiga Gemera klarar 0–100 km/h på under två sekunder. Siffror som placerar den i absolut toppskikt, oavsett hur många passagerare den har i kupén.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt