Trafikverket stoppar svenska superrondellen. Lagstiftningen sätter käppar i hjulet för Hasselcirkeln.
– Inga spikade beslut för byggnation av Hasselcirkeln. Lagstiftningen kan sätta käppar i hjulet för Hasselcirkeln , säger uppfinnaren Fredrik Hasselblom.
Nyligen släpptes nyheten att det var beslutat att bygga Hasselcirklar i Uppsala. Nyheten gick ut på såväl Sveriges Radio som här på Carup. Bakom idéen står den svenska ingenjören och uppfinnaren Sebastian Hasselblom.
– Den stora skillnaden är att man inte kan byta körfält inne i cirkulationsplatsen. Man väljer rätt körfält när man kör in och håller sig på den. I Hasselcirken finns det alltid en portal och du följer vägvisningen innan du kör in. Sedan följer du ditt körfält hela vägen och behöver inte byta, säger han.
Nu har Trafikverket bestämt sig för att avvakta. Istället behöver de se över lagstiftningen. Det ska inte byggas några Hasselcirklar i Uppsala meddelar myndigheten.
– Den skulle behöva ändras om det skulle bli aktuellt med en Hasselcirkel. Enligt Trafikförordningen (SFS 1998:1276) så står det att ”i en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen, säger Beise Sundin på Trafikverkets presstjänst.
Hasselcirkeln är en svensk uppfinning med internationella förebilder. Utländska studier har visat att idén minskar antalet olyckor. I Sverige sätter byråkratin och lagstiftningen krokben för detta
– Vid Hasselcirkelns utformning kan man inte köra runt rondellen, vilket gör att det inte är en cirkulationsplats. Det gör att de trafikregler som gäller vid en cirkulationsplats inte gäller vid en sådan plats, säger Beise Sundin.
Uppfinnaren själv tar uppgifterna med lugn. Han har arbetat med projektet i flera år.
– Just nu finns inga spikade planer. Jag vill vara lite försiktig med att säga något utan överlämnar detta till Trafikverket som vet vad de gör. Saker och ting måste få ta lite tid och man kan inte börja bygga saker utan att ha en bra grund att stå på, säger Fredrik Hasselblom.
Enligt Trafikverkets presstjänst har man i dagsläget inga spikade planer på att bygga en Hasselcirkel. Myndigheterna ser den hel del legala problem med nya superrondellen.
– I Trafikverket förs inga diskussioner angående att använda denna utformning, då Trafikverket anser att det inte går att skriva lokala trafikföreskrifter för en sådan plats. Det vill säga det går inte att beskriva för trafikanter vilka trafikregler som gäller vid sådan plats, säger Beise Sundin.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.