Såld från Sverige: Koenigseggs första unika bil

Koenigseggs första unika prototyp har sålts från Sverige. Den allra första svenska superbilen har nu försvunnit utomlands. 
– Det tog tre månader att hitta telefonnumret, berättar nya ägaren för Classic Driver.

Christian von Koenigsegg stack ut hakan i början av 1990-talet och berättade att han ville bygga lika häftiga bilar som Ferrari och Lamborghini. Den enda skillnaden var att han ville bygga dem i den lilla sommarstaden Ängelholm. Svårt plågade av skandalerna efter bygget av tunneln byggts genom Hallandsås, väckte det hopp hos ängelholmarna.

I ett inslag från Sydnytt i för över 30 år sedan berättade man om den tokiga adelsmannen och hans vanvettiga projekt. Många skåningar fnissade lite dumt. Det lät lika tokigt som när Pollenkungen Gösta Carlsson påstod att han stött på ett flygande tefat vid Sibirienstranden i samma stad trettio år tidigare. 

Ändå stod en första prototyp klar 1994. Koenigsegg CC ritades av Christian själv. Motorn kom från Audi, en 4,2 liters V8. Samarbetet med de neurotiska tyskarna skulle sedan krackelera när Christian avslöjade sina planer för hur mycket han ville trimma motorn. Resten av detta är historia. I dag behöver man inte presentera Koenigsegg.

Den första prototypen däremot verkade nästan falla i glömska ute i världen. Den hade till slut hamnat på Motala motormuseum. Där kunde vem som helst betala en nätt slant och få en skymt av begynnelsen på ett stycke storartad svensk industrihistoria.

Samtidigt ute i världen blir Koenigseggs bilar allt mer värdefulla. Den notoriska samlaren Gaurav Dhar älskar prototyper. Han ville väldigt gärna lägga vantarna på den här svensken. Dhar ägnade därför nästan ett helt år åt att forska på nätet efter var bilen kunde finnas. 

Till slut lyckades han med konststycket, som en normal doktorand skulle fixat på en kvart, att lokalisera bilen till Motala. Han ville hemskt gärna ha den. Gaurav Dhar kontaktat museet som efter många turer ovilligt lämnade ut kontaktinformationen till den egentliga ägaren som var en hemlig svensk privatperson. 

När Gaurav Dhar frågade om bilen var till salu blev svaret ett blankt – Nej. Ägaren hade inga planer på att sälja. Precis som de gamla kolonialmakterna tänkte den här samlaren från Dubai inte ge sig.  Till slut lyckades han få köpa bilen. Den packades ihop och skickades ner till Dubai. Kvar i Motala finns bara en tom monter och ett minne av att en gång fanns något väldigt spännande på platsen.  Gaurav Dhar har nu restaurerat motorn och gjort bilen körduglig igen. 
– Det tog tre månader och all kunskap jag kunde uppbåda för att komma fram till ett nummer för bilen. Han sa ja och jag var verkligen glad över det, berättar Gaurav Dhar för Classic Driver.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt