Ett av Nordens mest kända varumärken är på väg att göra entré på en ny marknad. Efter månader av hemliga förhandlingar är en av öns största handelssatsningar på väg att bli verklighet.
– Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde, säger Adelina Voci, Head of Retail Nordic på Biltema.
Biltema ska etablera ännu en butik, denna gång på en ö. Planerna har diskuterats i flera år och affären som gör det möjligt har nyligen gått i mål, efter tio månaders förhandlingar bakom stängda dörrar.
– Vi hoppas och tror att det här ska bli bra. Nu får vi in en stark och långsiktig aktör, säger en av säljarna, Tomas Brunberg till Ålands Radio.
Det rör sig om en satsning på Åland som ska ge tiotals nya jobb, locka både ålänningar och besökare. Varuhuset blir över 7 000 kvadratmeter stort och rymmer även ett stort kafé med plats för runt 200 gäster. Flera hundra nya parkeringsplatser ska byggas och anläggningen får en tydlig miljöprofil med bergvärme och solpaneler.


– Åland har en stark lokal identitet och ett engagerat näringsliv. Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde för det åländska samhället, säger Adelina Voci, Head of Retail Nordic på Biltema enligt pressmeddelandet.
Bygget ska i största möjliga mån genomföras med hjälp av lokala arkitekter, byggföretag och leverantörer. När det står klart sommaren 2027 är det dags för en historisk premiär. Då öppnar Biltema sitt allra första varuhus på Åland. Och kanske gör man denna expandering på grund av den konkurrens som just nu råder i Sverige där andra liknande butikskedjor försöker konkurrera med Biltema.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.