Revolutionerande batterikemi är hoppet för Northvolts fabrik. Lyten som köper Northvolt vill förändra världen med litiumsvavel-batterier. Fördelarna är många, men nackdelarna är långt ifrån lösta ännu.
Under torsdagen blev det klart att amerikanska Lyten köper upp Northvolts konkursbo med fabriken i Skellefteå och forskningsavdelningen i Västerås. Köpesumman är hemlig. Men det handlar om en bråkdel av de över 100 miljarder som Northvolt investerade. Förhoppningsvis kan 1000-tals arbetstillfällen räddas. Men vad talar för att Lyten ska lyckas där Northvolt gick bet? Lyten vill bli unika på marknaden genom att konkurrera genom en ny batterikemi. Istället för batteriet med nickel, mangan och kobolt använder de en litiumsvavelkemi.
Biljätten Stellantis är en av de stora investerarna i Lyten. Lyten har redan tillverkning igång i San José USA, men hittills har bara begränsade tester skett med elbilar. Det finns en mängd utmaningar med den nya batterikemin med litiumsvavel. Batterierna har hittills åldrats betydligt snabbare än de traditionella litiumjonbatterierna med olika underkemier. Fördelarna är att energitätheten är nästan den dubbla mot dagens elbilsbatterier. Hittills har tester skett i Stellantis bilar, men det är svårt att veta om de kommer att slå brett. Forskare hävdar dock i färska studier att problemen ska kunna lösas.


För att batterierna ska ha en framtid i elbilar och inom storskalig energilagring måste Lyten visa att hållbarheten kan lösas och garanteras. Om de lyckas kan det bli en revolution med batterier som utmanar Kinas världsherravälde. Men vägen dit är lång. Och ännu vet få utomstående hur Northvolts problemfyllda batterifabrik i Skellefteå ska kunna byggas om. Till en början handlar det sannolikt om att tillverka vanliga litiumjonbatterier med NMC-kemi med start nästa år. Men vem ska köpa dem? Och kommer Lyten att få den problemdrabbade fabriken att fungera. Tidigare har en stor andel av de tillverkade batterierna fått kasseras. Under fredagen kommer vi att få veta mer om Lytens planer för Northvolts fabriker.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter