Tvingas ställa av sin nyköpta bil: ”En mardröm”

Vad räknas egentligen som köprättsliga fel och vad är normalt slitage på en äldre begagnad bil?Märkesverkstaden hittade flera fel på en nyköpt Lexus. Bilhandlaren anser att de flesta felen är normalt slitage på en nio år gammal bil.
– Bilen har nu varit avställd i över en månad, och jag befinner mig i en mardrömssituation, säger bilägaren Sebastian Runell. 

Sebastian Runell har jobbat i Stockholm i många år. Därför har han mest kört i tjänstebilar. I år gick flyttlasset till Örebro och han behövde samtidigt en egen bil för att kunna skjutsa sina barn.
– Jag hittade en annons på en Lexus NX 300h hos Sigtuna Bil. Den var från 2016 och hade gått 13 700 mil. Försäljaren lovade att den var i gott skick och att jag inte skulle få några problem, säger Sebastian.

Han köpte bilen för 214 000 kronor i slutet av mars. Varav en stor del av kostnaden är ett lån som löper under flera år. Sebastian såg fram emot flera år av problemfritt ägande med sin nya bil.
– Det tog inte lång tid innan jag fick problem. Ett par månader senare skruvade morfar av hjulet för att titta. Det visade sig att hjulbultarna var felaktigt isatta. Det gav ett obehagligt ljud, samtidigt var det årets varmaste dag och då märkte jag att klimatanläggningen inte fungerade, säger Sebastian. 

Det här var början på eländet. Nu hittades flera fel på den nyköpta bilen. 
– Dessutom märkte vi att bromsarna där bak var helt slut. Visserligen hade jag kört några gånger med bilen. Så jag tänkte ta den här smällen själv och inte bråka med Sigtuna Bil. Därför lämnade jag in den hos Toyota och Lexus i Örebro.

Den auktoriserade Lexus-verkstaden hörde av sig efter ett par dagar. Det var betydligt värre än Sebastian Runell befarat. Hans nyköpta bil gick inte att köra utan reparationer för 42 200 kronor. Bromsar med belägg och skivor bedöms av Lexus vara helst slut där bak. Frambromsarna är också mycket slitna. Dessutom läckte vattenpumpen, Tpms-lampan lyste, tre pinnbultar var av. Framdäcken bedömdes vara snedslitna och på gränsen att bli underkända vid besiktningen. Dessutom avslöjade det plötsliga sommarvädret att AC inte fungerade.
– Det känns inte rimligt att du ska behöva betala för de här felen, skriver den auktoriserade verkstaden.

Nu är bilen avställd och kan inte köras av säkerhetsskäl.
– Jag fick en chock när de återkopplade till mig. Mekanikern var ledsen för min skull. Han hade aldrig sett en Lexus av årsmodellen i så dåligt skick. Han sa att bilen inte gick att köra med och de skrev ett intyg som jag kan använda hos Allmänna Reklamationsnämnden, säger Sebastian.

Han ringde genast till Sigtuna Bil för att berätta vad den auktoriserade Lexus-verkstaden hade sagt. Först verkade de beredda att tillmötesgå Sebastian. Sedan märkte han att Sigtuna Bil inte hade några planer på att laga alla fel på bilen.
– Vi har varit i kontakt med kunden vid flera tillfällen sedan ärendet uppstod, både direkt från Sigtuna Bil och via ombud. Kunden har alltså fått svar och kommer även att få återkoppling löpande under hela processen i samtliga frågor, säger Simon Kayaci på Sigtuna Bil.

Sigtuna Bil säger sig vara villiga att reparera klimatanläggningen. Men övriga fel anses vara normalt slitage, normalt underhåll eller ha tillkommit efter köpet. De hänvisar till att bilägaren kört bilen mer än 500 mil efter köpet.
– De övriga punkter som kunden nämnt bedömer vi vara normalt slitage eller underhållsbehov som inte omfattas av köprättsligt ansvar eller garantier, särskilt då de uppstått efter att bilen körts mer än 5000 km sedan leverans. Detta är i linje med gällande lagstiftning och normal branschpraxis, säger Simon Kalayci.

Efter det blev Sebastian riktigt förbaskad på bilhandlaren. Han hade köpt till ett trygghetspaket och allt han fick var ett erbjudande om att laga klimatanläggningen. De andra felen fanns inte vid köpet eller är att betrakta som normalt slitage eller underhåll, enligt bilhandlaren. 
– Vi har erbjudit att åtgärda de punkter som vi bedömer är köprättsliga fel enligt Konsumentköplagen. Dessa åtgärder är redan godkända för åtgärd, säger Simon Kalayci på Sigtuna Bil.

Sebastian Runell är av en helt annan uppfattning om vilka fel som bilhandlaren borde ansvara för. 
– Jag hörde av mig till Sigtuna Bil som sa att de kunde laga luftkonditioneringen mot självrisken. Resten påstår de kommer från min användning. Men det är omöjligt. Bilen var i så dåligt skick att den inte går att köra. Nu är den avställd och jag kan inte använda den.

Sebastian Runell säger att Sigtuna Bil har slutat svara honom. Istället hänvisar de till företaget Svensk Reklamation. 
– Bilen har nu varit avställd i över en månad, och jag befinner mig i en mardrömssituation. Sigtuna Bil bemöter mig med tystnad, och Svensk Reklamation AB avsäger sig allt ansvar. säger Sebastian. 

På Svensk Reklamation vill man inte säga något om tvisten mellan Sebastian Runell och Sigtuna Bil. 
– Vi uttalar oss inte om enskilda fall. Vår roll är att tolka gällande lagstiftning och ge bilhandlaren rådgivning och stöd i reklamationsprocessen. Det är alltid det säljande företaget som fattar beslut och ansvarar för ärendets slutliga hantering, säger Mikael Tornberg, vd för Svensk Reklamation.

De här felen hittade den auktoriserade Lexus-verkstaden: 

Bromsarna bak är slut, både skivor och belägg måste bytas omgående. 
Kärvande bromsar fram.
Läckage på kondensorn A/C
Vattenpump Läckage
Tre stycken pinnbultar av på höger bak.
Framdäcken 225/60-R18 är slut och är snedslitna. Behövs 4-hjulsinställning.
TPMS-lampan lyser.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt