Då blir din bil omöjlig att försäkra

Försäkringsbolag kan vägra att försäkra din bil under vissa omständigheter. Nu varnar en norsk expert för dyra missen en del gör när de ska köpa ny bil. 
– Eventuella skador på din egen bil som du är ansvarig för måste täckas ur egen ficka, säger Arne Voll, kommunikationschef på Gjensidige, till Broom. 

I dag finns det fler bilmärken och bilmodeller än någonsin tidigare. På senare tid har även nya bilföretag börjat dyka upp i försök att slå sig in på marknaden. Detta kan dock vara en svår utmaning och ett tydligt exempel på det är Fisker. Tillverkaren lanserade elbilen, Fisker Ocean, och sålde hundratals exemplar här i Sverige. Men när företaget gick i konkurs ställdes ägarna inför ett oväntat problem som inte hör till vanligheterna.

På grund av att Fisker gick i konkurs blev det betydligt svårare att få tag på reservdelar till elbilen. Detta ledde till att flera försäkringsbolag i både Sverige och Norge beslutade att det inte längre var möjligt att helförsäkra bilen.
– Det är inte säkert att bilen går att laga, så då försäkrar vi den inte, sa IF:s kundtjänst till Carup för ungefär ett år sedan.

Svenska ägare kan i dag inte helförsäkra sin Fisker Ocean.
Arne Voll från Gjensidige varnar för dyra missen en del bilköpare gör. Foto: Gjensidige

Men Fisker är inte ett unikt fall. Om ett bilmärke går i konkurs och du äger en bil från det märket, riskerar du att hamna i samma situation som många Fiskerägare. Försäkringsbolag kan vägra att försäkra din bil om bilmärket gått i konkurs.
– När även enkla och billiga delar är omöjliga att byta ut, kan man i värsta fall bli tvungen att döma ut en nästan ny bil eftersom den är omöjlig att reparera. Då säger det sig självt att risken blir för stor, konstaterar Arne Voll,  kommunikationschef på Gjensidige, till Broom.

Frågan är extra relevant i dag eftersom det ofta dyker upp nya bilmärken, hävdar Arne Voll. Många av dessa kommer dessutom från Kina, och flera har redan dragit sig tillbaka från den europeiska marknaden efter misslyckade försök att etablera sig.
– Ingen planerar att gå i konkurs, och de flesta bilmärken ägs av stora och välkända bilkoncerner världen över. Men saker händer och Fisker är ett bra exempel på detta. Där gick det inte enligt plan, och det slutade i konkurs, säger kommunikationschefen.

Arne Voll menar att det inte nödvändigtvis är dyrare att försäkra en bil från ett nytt och okänt märke. Men om det uppstår en situation där försäkringsbolaget vägrar att erbjuda en helförsäkring, kan det bli kostsamt för bilägaren om något skulle gå fel.
– Om vi hamnar i en situation där vi inte vill eller kan erbjuda helförsäkring innebär det i princip att eventuella skador på din egen bil som du är ansvarig för måste täckas ur egen ficka. Om det råder brist på reservdelar till exempel efter en konkurs som i Fiskers fall kan även mindre skador på bilen bli dyra att reparera, säger Voll. 

Enligt Arne Voll finns det dock sätt att undvika att hamna i en sådan situation. Om du är intresserad av en bil från ett mindre eller nytt bilmärke är det viktigt att du gör noggranna efterforskningar innan du genomför köpet.
– Jag tror att det kan vara en bra idé att kolla på nätet, läsa vad andra skriver om erfarenheter, tester och liknande, om man ska köpa en bil från ett något okänt märke. Och det är generellt viktigt att vara medveten om att reservdelar på nyare bilar har blivit extremt dyra. Om garantin har gått ut, och bilen är några år gammal, kan reparationskostnaderna också bli extremt dyra för mindre saker, avslutar Arne Voll.
Stora bilden: Copart
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt