Dacia Sandero är inte bara Europas mest sålda personbil just nu. Den är också Sveriges billigaste att privatleasa för endast 1 990 kronor i månaden. Men det kan vara en prisfälla som kostar dig dyrt.
För leasingavtalet kommer med en tydlig gräns som alla leasingavtal gör. Du får köra 1 000 mil per år, totalt 3 000 mil på tre år. Den som kör mer får betala extra, ibland tusentals kronor, beroende på avtal. Och i praktiken är det just här många går fel i sin kalkyl. Det går att lägga till extra mil när du leasar men då sticker månadskostnaden genast iväg.
En Dacia Sandero som gått 4 000–5 000 mil på tre år har enligt beräkningar tappat cirka 35 procent i värde, motsvarande ungefär 67 000 kronor. Lägg till service och enklare underhåll och du hamnar i samma kostnad som leasingkostnaden på 71 640 kronor totalt för tre år. Skillnaden är att du kan köra 1000-2000 mil mer genom att köpa.
Den som leasar, däremot, får snällt hålla sig under milgränsen, betala mer per månad för privatleasing eller vara redo att öppna plånboken när leasingperioden är över. Och när man tar hänsyn till det faktum att många kör betydligt mer än 1 000 mil per år, blir leasingavtalet plötsligt inte särskilt förmånligt.

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.