Dödsfällan med vajerräcken: ”Skärs som skinka”

Detta är alla motorcyklisters värsta mardröm. Vajerräcken är en dödsfälla i trafiken. 
– Det räcker att kollidera i 50 kilometer i timmen för att man ska skäras som en skinka, säger Dominique Faymonville på Sveriges MotorCyklister (SMC).

Vägräcken är livsfarliga för alla som kör motorcykel. Allra helst de med vajrar. Då har föraren ingen chans att klara sig. Trots det monterar fortfarande Trafikverket dem över hela landet. 
– Alla räcken är farliga för de som färdas oskyddat. Allra helst om man färdas över en viss hastighet. När det sedan kommer till vajerräcken är det som mest farligast. Där behöver man inte köra särskilt fort för att avlida, det räcker som sagt med 50 kilometer i timmen så strimlas man, säger Dominique Faymonville. 

Vajerräcken är billiga och enkla att sätta upp. För bilister kan de bli en räddning. Samtidigt är de livsfarliga för alla som är oskyddade. 
– Vajerräckena är inte släta, det finns dessutom stolpar som gör det värre om man kolliderar. Sedan kan vajerräcket dessutom vara skadat, då dröjer det lång tid innan de lagas. Under den tiden förlorar de sitt syfte och blir ännu farligare, säger Dominique Faymonville.

Vajerräcken är en dödsfälla i trafiken för motorcyklister.

Trafikverket är ansvariga för hur svenska vägar utformas. De erkänner att man känner till det här säkerhetsproblemet. För motorcyklisterna är det en bister verklighet att bilisterna blir urtypen som allt dimensioneras efter. 
– Räcken dimensioneras normalt för personbilar, som är vanligast i trafiken och som oftare än andra fordon kommer över i mötande körfält, skriver Trafikverket. 

Vajerräcken har använts länge. Under tiden har Sveriges MotorCyklister protesterat i hopp om att få till en förändring.
–  På vissa platser, som på broar, ställs högre krav,de behöver vara kraftigare för att räcken ska klara avkörningar med tyngre fordon, såsom bussar och lastbilar. På vissa platser anpassas även räcken särskilt för gående, cyklister och motorcyklister med flera, skriver Trafikverket.

Sveriges MotorCyklister vill helst se att vajerräcken försvinner. I annat fall tycker man att de bör monteras på ett annat sätt.
– I Sverige sätter vi vajerräckena väldigt nära själva vägbanan. Ibland kan det bara röra sig om fem decimeter. Föreställ dig då en motorcykel som kommer i en sväng och får glid, säger Dominique Faymonville. 

Ute bland landets motorcykelåkare är vajerräcken ökända sedan länge. 
– Vajerräcken är det värsta som finns. De är livsfarliga, det vet alla motorcyklister. Jag har haft tur och inte ramlat sedan 1984. Man kan tycka att de som sköter detta borde tänka lite mer på allas säkerhet, säger Torsten Långberg som kört motorcykel i snart 50 år.

Sveriges MotorCyklister har lyft frågan om att hitta en ersättning för vägräcken. 
– Sedan börjar alla vägräcken att bli omoderna. Den nya tidens bilar är mycket tyngre och de här räckena är inte anpassade för dem. Däremot har Trafikverket börjat använda Motorcyklist Protection System i kurvor. Det är ett skydd mot att glida och vi är glada och tacksamma för detta, säger Dominique Faymonville.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt