Värsta kamremmarna – här får du se upp 

En del kamremmar är sämre än andra – några bör du undvika till varje pris. De allra värsta kamremmarna delar dessutom samma katastrofala design. 

Kamremmar utför samma funktion i alla typer av motorer, nämligen att synkronisera vevaxelns och kamaxelns rotation så att motorns ventiler öppnas och stängs vid rätt tidpunkt. Men trots det har det visat sig att det finns både bra och dåliga kamremmar. Vissa motorer drabbas oftare av kamremsproblem än andra, och det finns även motorer där man vet att kamremmen förr eller senare kommer att orsaka problem.

De motorer som haft allra mest problem med sina kamremmar de senaste åren har alla en motor med samma typ av design på kamremmen. I början av 2010-talet började flera tillverkare använda sig av en speciell typ av kamrem som går i olja. Syftet var att öka motorns livslängd och minska underhållsbehovet. Men tekniken visade sig snart få betydligt fler negativa konsekvenser än vad någon hade förutsett.

Ford var först ut med att använda denna teknik i sina 1,0- och 1,5-liters Ecoboost-motorer redan 2012. Kort därefter introducerade Volkswagen en liknande lösning i sina dieselmotorer, bland annat i den fyrcylindriga 1,6-liters TDI-motorn. Men det kanske mest välkända exemplet på motorer med kamremsproblem lanserades 2014.

För när Stellantis lanserade sina Puretech-motorer, vars kamrem och går i olja, hyllades de och utsågs till Årets Motor flera år i rad av olika experter. De trecylindriga motorerna med 1,0- och 1,2-liters slagvolym blev kända för att vara både ekonomiska och kraftfulla på samma gång, vilket gjorde dem väldigt populära. Men trots hyllningarna visade det sig snart att konstruktionen inte var helt utan brister.

Här plockar motorexperten Eric Berg isär en Ford Ecoboost-motor som gått sönder på grund av problem med kamremmen.
Fords trecylindriga Ecoboost-motor har en kamrem i oljebad som kostar mycket att byta och som kan krångla.

I motorerna från PureTech, EcoBoost och Volkswagen började kamremmarna gå sönder i förtid. Även när bilägarna följde de rekommenderade serviceintervallerna var det vanligt att kamremmen inte fick tillräcklig olja, vilket i värsta fall ledde till totalhaveri. Både Ford och Stellantis har därför tvingats ändra motordesignen och ersätta kamremmen med en kamkedja. Volkswagen drabbades av färre problem, delvis tack vare att deras tekniska lösning skiljde sig från de två andra biljättarnas, enligt AutoPlus.

Det är ganska enkelt att identifiera vilka kamremmar som orsakat störst problem och de har alla en gemensam design där kamremmen går i oljan. Av den anledningen bör man vara försiktig med att köpa bilar utrustade med denna typ av kamrem. Men som ett svar på problemen valde Stellantis i mars 2024 att förlänga garantin till tio år för tidigare generationer av PureTech-motorerna.

Bilar som drabbas mest av kamremsproblem:

Ford:
Ford Fiesta / Focus / C-MAX: 1.0 EcoBoost – 2012
FordEcoSport / Puma: 1.0 EcoBoost – 2012
Ford Mondeo / Galaxy / S-Max: 1.0 EcoBoost – 2012
Ford Tourneo / Transit Courier / Connect: 1.0 EcoBoost – 2012
Ford Fiesta ST / Focus / Kuga – 1.5 EcoBoost – 2018–2019
Ford Kuga / Tourneo / Transit Custom: 2.0 EcoBlue – 2018
Ford Focus: 1.8 TDCi – 2007

Stellantis:
Peugeot / DS / Citroën / Jeep / Fiat / Opel / Toyota Proace City / Aygo: 1.2 PureTech – 2014

Volkswagen:
Volkswagen Golf / Passat / Tiguan / Transporter / T6: 1.6 TDI / 2.0 TDI – 2012
Audi A3 / A4 / A6 / Q3 / Q5 – 1.6 TDI: 2.0 TDI – 2012
Seat León / Ateca – 1.6 TDI: 2.0 TDI – 2012
Skoda Octavia / Superb – 1.6 TDI: 2.0 TDI – 2012
Opel:
Opel Astra (K): 1.2 Turbo – 2019
Honda:
Honda Civic: 1.0 VTEC Turbo – 2017–2021
Källa: Autoplus
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt