Bränsleexperten Gordon Wallis avslöjar enkelt knep som många bilister missar. Tekniken får bilen att dra noll bränsle.
– Det är bättre för din plånbok, bättre för din bil och bättre för miljön, säger experten.
På YouTube laddade “MickDrivesCars” nyligen upp ett klipp där han visar olika sätt för bilister att anpassa sin körning för att minska bränsleförbrukningen. Bland annat tipsade han om ett knep som kan få bilen att dra noll bränsle. Nu bekräftar bränsleexperten Gordon Wallis från företaget Your NRG att den för många okända tekniken faktiskt fungerar på de allra flesta bilar.
– Det är en av de enklaste vanorna att anamma, säger Gordon Wallis, till Mirror.
Det hemliga knepet går ut på att föraren släpper gasen och utnyttjar bilens DFCO-system (Deceleration Fuel Cut-Off). När systemet aktiveras stängs bränsletillförseln helt, vilket innebär att motorn inte förbränner något bränsle alls under inbromsningen.
– När du lyfter foten från gaspedalen men håller bilen i en växel, drivs motorn av hjulen, inte bränslet. Din bil kan i praktiken inte använda någon bränsle alls medan den saktar ner. Det är ett smart ingenjörskonstverk som de flesta förare drar nytta av utan att ens inse det, säger Wallis.
Enligt experten ska systemet finnas i de flesta bilarna. DFCO finns i alla moderna bilar och började användas av de flesta redan på mitten 1990-talet.
– Funktionen är särskilt användbar i nedförsbackar, när man närmar sig en korsning eller saktar in i trafiken, förklarar han.
Tekniken ska vara lätt att lära sig och gynnar dig som bilägare genom att vara mer ekonomiskt, får bilen att må bättre och bättre för miljön. Om du har en bil som är byggd de senaste 25 till 30 åren är det högst troligt att du kommer kunna använda dig av tekniken.
– Släpp gasen tidigt och låt bilen sakta ner naturligt när du lägger i en växel. Du behåller kontrollen, minskar bromsslitaget och förbrukar inget bränsle medan du gör det, avslutar Gordon Willis.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.