Idag går det inte att lita på kartappar när det gäller hastighet. De flesta visar helt fel.
– Det blir ju ett stort problem om du kör i 90 fast det är 60, säger körskoleläraren Ulf Gardelius, till P4 Gotland.
Många bilister använder kartappar för att känna sig säkra på att de håller hastighetsgränsen. Men något många missar är att kartapparna ofta inte är uppdaterade med de aktuella hastighetsbegränsningarna på vissa vägar. Det gäller även den inbyggda hastighetsavläsningen i bilar.
– Det går inte att lita på tekniken, säger Ulf Gardelius, körskolelärare vid Gotlands trafikskola, till P4 Gotland.
Trafikverket är väl medvetet om problemet och bekräftar för P4 Gotland att de flesta kartappar inte uppdateras tillräckligt ofta. På Fårö finns en vägsträcka där flera kartappar visar att hastighetsbegränsningen är 70 km/h, men på sommaren gäller 40 km/h.
– Om hastigheten är fel kan du till exempel köra in i ett skolområde i 50 km/h, och det är ju inte så jättebra, säger Ulf.

Oavsett vad kartappen visar för hastighet är det alltid du som förare som ansvarar för att följa hastighetsbegränsningarna. På samma sätt som många appar kan visa fel kan även bilens hastighetsmätare visa en felaktig hastighet. Faktum är att de flesta bilar inte visar korrekt hastighet.
– De är ofta satta på det viset att de visar några kilometer för mycket. Så om mätaren visar att du kör i 40 kilometer i timmen, så kanske det egentligen bara är 38, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på bilistorganisationen M Sverige.
Om du kör bil och mäter hastigheten med en app märker du ofta att appen och bilens hastighetsmätare kan visa olika hastigheter. Det kan därför vara svårt att veta vilken man kan lita mest på.
– Jag tycker att man ska hålla sig efter bilens hastighetsmätare och inte efter GPS. Den sitter i bilen som är typgodkänd och då ska man kunna lita på att den i alla fall inte visar för mycket, säger Carl Erik Stjernvall.
Vad en hastighetsmätaren får visa vid verklig hastighet:
Din hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet. Högsta tillåtna felvisning EG-typgodkända bilar, fr o m 1997 och alla bilar tagna i bruk 1/7 2010 eller senare, enligt 2013:63 kap 38, 54§ 75/443/EEG (2 kap,21§1): enligt formeln V1 – V2≤V2/10+4 (där V1 är visad hastighet och V2 är verklig. Den högsta farten mätaren får visa är
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 48 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 59 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 81 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 103 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125 km/h.
Källa: EU/FN
Bötesbelopp trafikbrott Sverige 2025:
Överträdelse av hastighet på väg när begränsningen är 50 km/h eller lägre
- 1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
- 11–15 km över gränsen: 2 400 kronor
- 16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
- 21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
- 26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
- 31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
- 36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare
Överträdelser av hastighet på väg när begränsningen är högre än 50 km/h
- 1–10 km över gränsen: 1 500 kronor
- 11–15 km över gränsen: 2 000 kronor
- 16–20 km över gränsen: 2 400 kronor
- 21–25 km över gränsen: 2 800 kronor
- 26–30 km över gränsen: 3 200 kronor
- 31–35 km över gränsen: 3 600 kronor
- 36–50 km över gränsen: 4 000 kronor
- 51 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.