Chocknotan för pytteliten buckla i Hertz röntgen

Hertz nya AI-teknik som scannar hyrbilen efter skador fortsätter väcka känslor. Nu har en man i USA drabbats och fått en faktura som chockar.
– Hur kan någon fortfarande hyra från detta företag? Bojkotta dem!

När bilen lämnas tillbaka hel och ren så väntar man sig inte en räkning. Men för en kund hos Hertz kom chocken snabbt efteråt. Bara en halvtimme efter återlämningen plingade mobilen till. Kunden hade fått en skaderapport och en nota på drygt 2 000 kronor.
– Är jag galen som vägrar betala?, skrev användaren som också bifogade bilder på skadan.

Anledningen till notan är en mikroskopisk buckla vid tanklocket. Så liten att den ser ut som en smutsfläck på bilden. Flera uthyrningskontor i USA har börjat byta ut personal mot automatisk skadeskanning. Tekniken finns bland annat på flygplatserna i Atlanta och Houston. Och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Flera användare kallar det hela för en bluff i Reddit-tråden.
– Hertz är slut. De har gått alldeles för långt, skriver en användare.

Charged for supposed “dent”
byu/animemufin inHertzRentals

Hertz har börjat använda ett nytt system där artificiell intelligens fotar bilen både före och efter uthyrning. Den nya tekniken är tänkt att vara rättvisare än manuella kontroller – men slår hårt även mot nästan osynliga märken. Allt som inte finns med i den första bilden kan debiteras. Och AI:n varken blundar eller glömmer.

Den drabbade Reddit-användaren hyrde bilen på flygplatsen i Houston och ventilerade sin frustration på nätforumet Reddit. Det handlar inte om repor efter en krock eller något som påverkar bilens funktion. Istället ser det mest ut som att någon öppnat en bildörr för nära. Sådant som händer dagligen på fulla parkeringar.

Denna “skada” vill Hertz ha 2000 kr för.

Hertz gick visserligen med på att ta bort 65 dollar i så kallad “förlorad användning” om kunden betalade snabbt. För som vi skrivit om tidigare erbjuder Hertz att man får betala mindre om man betalar snabbt. Men kvar blev ändå 130 dollar, motsvarande ungefär 1 400 kronor. Och någon att prata med gick inte att få tag på. Enligt kunden skulle det dröja en vecka innan en människa kunde svara.
– Wow, den extra pressen att bara acceptera det nu är helt galen. Jag anar en framtida grupptalan, skriver en annan användare.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt