Ford-chefen Jim Farley konstaterar att Kina är långt före väst vad gäller bilutveckling. Och han är orolig för vad som kan hända om utvecklingen fortsätter i samma takt.
– Om vi förlorar detta har Ford ingen framtid.
Kampen om elbilsmarknaden är inte bara het. Den kan också avgöra om traditionella biltillverkare överlever. Ford-chefen Jim Farley var tydlig när han talade på Aspen Ideas Festival i fredags. Om amerikanska biltillverkare inte hänger med i Kinas snabba elbilsutveckling riskerar Ford att tappa framtiden helt.
– Vi är i en global tävling med Kina och det handlar inte bara om elbilar, säger Farley.
Det här är inga tomma ord. Farley baserar sina varningar på egna iakttagelser efter flera resor till Kina. Där har han sett på nära håll hur kinesiska biltillverkare springer ifrån västvärlden. Dessutom körde han själv elbilen Xiaomi SU7 under en lång period.
– Det är det mest imponerande jag någonsin sett, förklarar han.
Varför blir man så förvånad och imponerad över ett land som inte ens kan sälja bilar i USA? Svaret ligger i produktionen. Enorma volymer och hög kvalitet, menar han. Enligt Farley tillverkas hela 70 procent av världens elbilar i Kina. Samtidigt håller kvaliteten och tekniken en mycket hög nivå.
Han nämner särskilt Huawei och Xiaomi, företag som är med i nästan varje kinesisk elbil.
– När du sätter dig i bilen behöver du inte ens para ihop din telefon. Din digitala vardag speglas automatiskt i bilen. Dessutom är kostnaden och kvaliteten på deras bilar mycket bättre än vad jag ser i väst, säger han.
Ett tydligt budskap från Ford-chefen är att USA måste skynda på för att hinna ikapp Kina. Samtidigt väljer Ford att fokusera mer på hybridbilar än rena elbilar just nu, eftersom deras marknader efterfrågar det i större utsträckning. Ford-aktien har trots detta gått upp över nio procent hittills i år.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.