Flera regioner i Kina fryser nu kontroversiellt bilstöd. Återförsäljare misstänks ha sålt fabriksnya elbilar som begagnade för att komma åt bidrag. Nu växer pressen på hela Kinas bilindustri.
Kinas skrotningspremie som har i syfte att öka försäljning av elbilar och bränslesnåla fordon har pausats i flera viktiga städer och regioner runt om i Kina. Anledningen till stoppet är att myndigheterna granskar utbrett fusk med nya bilar som säljs begagnade för att komma åt premien.
Skrotingspremien gav konsumenter upp till 27 000 kr i rabatt vid köp av nyare bilmodeller. Problemet är att återförsäljare och bilhandlare köpt upp nya bilar i stora volymer, sedan registrerat dem för att få bidraget och därefter sålt dem som begagnade.
Den kinesiska tillsynsmyndigheten undersöker nu hur man kan stoppa denna typ av missbruk av stödet, skriver Bloomberg.
– Dessa bilar granskas nu eftersom de anses vara ett sätt att lura till sig subventioner, säger Li Yanwei, rådgivare till Kinas branchsorganisation för biljandlare till Dahe Daily.
Bilskrotningspremien är en del av ett större program som har i syfte att öka Kinas detaljhandel, då den kinesiska ekonomin har försvagats. Pausen sätter större press på de kinesiska billtillverkarena, som redan kämpar med ett priskrig och myndighetsgranskningar.
LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.