Att erbjuda bilar för 1500 kronor i månaden kan verka lockande. Men många stora bilhandlare struntar i en lagstadgd detalj när de lägger ut bilar till salu på Blocket. 1000-tals annonser bryter mot Konsumentkreditlagen, visar Carups granskning.
Det har blivit allt populärare att sälja bilar på Blocket genom att enbart redovisa månadskostnaden för billånet eller privatleasing. Att sälja en bil för 1500 kronor i månaden verkar mer lockande än att sälja den för 400 000 kronor. I stället för att sälja bilen för sitt verkliga pris är det en kredit som säljs.
– Vid marknadsföring av kredit ska i de flesta fall effektiv ränta och representativt exempel lämnas, även den särskilda upplysningen ska lämnas vid marknadsföring av ett kreditavtal, skriver Johanna Myrin på Konsumentverket.
Det handlar om Konsumentkreditlagen, som finns till för att skydda köpare från att bli vilseledda när det gäller kostnader för krediter. Lagen är tydlig: om en bilhandlare erbjuder delbetalning och nämner ett pris per månad – då måste även den effektiva räntan anges i direkt anslutning.

Men det är just den här typen av information som ofta saknas. Många handlare lockar med låga månadskostnader i stora siffror, utan att säga något om vad lånet egentligen kostar eller vilken ränta bilköparen ska betala. Ofta saknas till och med bilens egentliga pris. Det gör det i princip omöjligt för konsumenten att jämföra olika erbjudanden – eller att förstå hur dyrt lånet blir i slutändan.

– Vid marknadsföring av varor och tjänster till konsumenter finns det särskilda regler kring prisinformation. I 10 § prisinformationslagen (SFS 2004:347) anges att ”Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt”. Prisuppgifter får inte vara vilseledande, skriver Konsumentverket.
Det här innebär att många annonser på exempelvis Blocket i dag inte håller måttet och bryter mot konsumentkreditlagen och även prisinformationslagen – trots att det i många fall rör sig om professionella bilhandlare. I grunden handlar det inte bara om att följa lagen, utan om att ge köpare en ärlig chans att fatta ett genomtänkt beslut.
Om ett företag bryter mot reglerna kan Konsumentverket ingripa. Det kan börja med en granskning, ofta efter att någon anmält företaget. Myndigheten kan då kräva att marknadsföringen ändras direkt. Om företaget inte rättar sig kan det få ett föreläggande, ibland med vite. Det innebär att företaget riskerar att få betala böter om de fortsätter med vilseledande annonsering. I värre fall kan ärendet tas vidare till domstol och leda till en marknadsstörningsavgift – alltså en ekonomisk sanktion.

Företag kan också pekas ut offentligt i Konsumentverkets rapporter, vilket kan skada varumärket. Och om problemet är vanligt i flera länder kan EU:s nätverk för konsumentskydd kopplas in, vilket ökar trycket ytterligare. Men vems ansvar är det att se till att annonserna följer svenska lagar: Blocket eller annonsörerna?
– Ansvarsfrågan måste utredas i det enskilda fallet, svarar Konsumentverket.
Vi har sökt Blocket i en vecka som ännu inte återkommit med en kommentar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.