Om tre veckor förändras bensin och diesel i Sverige. Då höjs reduktionsplikten. Så här kommer du att påverkas vid pumpen i sommar.
Den första juli höjs reduktionsplikten. Det innebär att mer biobränsle ska blandas i den fossila bensinen och dieseln. Reduktionsplikten går upp från 6 till 10 procent på både diesel. Det kommer göra bränslet dyrare, men samtidigt görs en skattesänkning för att kompensera. Här reder vi ut steg för steg vad som kommer att hända.
Vi börjar med bensinen. Redan idag är det närmare 10 procent etanol som blandas in i E10-bränslet. Det går inte att blanda in mer, så resterande del ska lösas genom inblandning i diesel eller genom elkrediter. Men rent matematiskt tas kostnaden ut på de som tankar bensin. Det bör innebära en fördyring av själva bränslet på 30 öre, men samtidigt sänks skatten på bensin med 40 öre inklusive moms. Så i bästa fall kan bensinen bli 10 öre billigare den 1 juli, trots att reduktionsplikten ökar.

När det gäller dieseln kommer den faktiska inblandningen att öka mer. Dagens reduktionsplikt på 6 procent innebär att CO2-utsläppen ska reduceras med 6 procent genom inblandning av förnybara bränslen. Volyminblandningen är dock högre, cirka 8 procent. När reduktionsplikten höjs till 10 procent innebär det att 13-14 procent biodrivmedel ska blandas in.
Eftersom priset på förnybart dieselbränsle är högre än för fossil diesel innebär det att själva bränslet blir dyrare. Men det handlar inte om mer än 30-40 öre. För att kompensera för detta har regering och riksdag fattat beslut om en sänkning av dieselskatten med 40 öre inklusive moms från 1 juli. Det bör innebära att dieselpriset förblir oförändrat, eller till och med går ner några ören.

Regeringen är tvingad att öka reduktionsplikten för att Sverige inte ska drabbas av EU:s straffavgifter för CO2-utsläpp. Samtidigt oroar sig konsumenterna för stigande bränslepriser.
– Eftersom skatten samtidigt sänks på bensin och diesel räknar regeringen med förhållandevis oförändrade bensin- och dieselpriser, säger Viktor Gunnarsson, expert på Drivkraft Sverige.
Sedan den nya regeringen tillträdde har priserna på bensin och diesel pressats ner genom en sänkning av reduktionsplikten och skatter.
– Regeringen bedömer att priserna förblir rätt oförändrade, detta eftersom höjningen av reduktionsplikten med fyra procentenheter sker samtidigt som en skattesänkning på 32 öre liter exklusive moms, säger Viktor Gunnarsson.
Det här är bara tillfälligt. Snart kommer priset på bensin och diesel att skjuta i höjden. Den första januari 2027 börjar EU:s nya utsläppsregler att gälla. Då kommer vi att få betala för våra koldioxidutsläpp.
– Regeringen vågar inte höja priset på drivmedel nu, då blir det en svekdebatt. Det ligger en utredning kring framtidens skatter som ska vara klar om ett år. Min gissning är att den blir klar efter valet, säger experten Ronny Svensson.
Fram tills de nya utsläppsrättigheterna börjar gälla kommer priserna att vara fortsatt låga.
– En nyhet är att publikt laddad el får användas för att uppfylla reduktionsplikten, detta kan leda till något lägre priser på el vid laddningsstationerna, säger Viktor Gunnarsson.
Bensinbolagen har varit förberedda länge. När regeringen annonserade om att höja reduktionsplikten förberedde man sig inför förändringen.
– Branschen följer alltid utvecklingen inom politiken. De drivmedel som säljs i sommar köps ofta långt i förväg, det är därför viktigt med tydliga regler som branschen kan förbereda sig utifrån.
Branschorganisationen Drivkraft Sverige tycker att regeringen gör rätt som höjer reduktionsplikten.
– Vi välkomnar att den höjs men för optimala förberedelser hade det varit bra om de nya nivåerna i reduktionsplikten beslutats tidigare av riksdagen och att det tidigare varit klart hur elkrediterna i systemet ska hanteras, avslutar Viktor Gunnarsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.