Rusning efter blankdiesel – trots ändringen

Många trodde förändringen skulle minska efterfrågan på blankdiesel. Men rusningen efter ren blankdiesel håller i sig.
– Många är fortfarande lite misstänksamma mot HVO, säger Nora Johnson på Oljeshejkerna Johnsons.

Många vill ha ren diesel utan rapsinblandning. Därför är blankdieseln väldigt populär över hela Sverige. I vintras började bensinjätten Preem att blanda HVO istället för RME i sin diesel. Då förutspådde många att det skulle innebära slutet för den klassiska B0 eller blankdieseln.
– Med HVO inblandat så får man samma egenskaper som den blanka dieseln, säger Mattias Holmqvist, informationschef på Preem.

Nu visar det sig att Preems förväntade revolution kom av sig. Den nya miljövänliga blankdieseln har inte gått hem i stugorna. De flesta har fortsatt tanka helt fossil blankdiesel till sina dieselmotorer.
– Vi ser ingen som helst förändring. Det är fortfarande samma höga efterfrågan på blankdiesel. Jag tror det kan vara en vanesak. Sedan har HVO samma egenskaper som ren diesel och man skulle egentligen kunna ersätta blankdieseln med den, säger Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnsons i Alvesta.

Nora Johnson på Oljeshejkerna hävdar att många fortfarande är misstänksamma mot HVO.

Hon driver sitt familjeföretag tillsammans med pappan Tomas i hjärtat av Småland. Där har blankdieseln ett starkt fäste.
– Vi satsar lika mycket på blankdiesel nu som vi gjorde tidigare. Det har inte blivit någon förändring i efterfrågan. Sedan kan det bli så med tiden om kunderna upptäcker HVO, säger Nora Johnsson.

Hos Preem hoppas man fortfarande att de hårdföra blankdieselvännerna ska ta steget över till deras mer miljövänliga variant.
– Våra kunder efterfrågade diesel utan RME. Då kunde vi förbättra den med HVO, den har samma egenskaper med diesel och resultatet blir att den nya dieseln får samma kemiska egenskaper som blankdiesel, säger Mattias Holmqvist.

I Torsås ligger den lokala verkstaden med en egen fristående mack. De brukar vara billigast i Sverige. Här säljs fortfarande blankdiesel.
– Det är många som kommer inom när de kör mellan Karlskrona och Kalmar. Även om Preem har blandat in HVO i sin diesel B7, så kommer vi att fortsätta köra vidare på vår rena blankdiesel, säger Tony Schäf på Mekonomen i Torsås.

Den första juli ökar reduktionsplikten. Regeringen behöver få ner svenskarnas koldioxidavtryck för att slippa straffavgifter från EU. Många undrar hur det ska påverka blankdieseln.
– Det kommer inte att bli någon förändring, inte heller med priset, säger Nora Johnsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt