Volvo ska använda fler delar och arkitektur från Kina. Då kan nya flaggskeppet XC100 bli släppas. Om laddhybriden blir verklighet får den 38 mils räckvidd – längst i världen.
Volvo Cars måste spara 18 miljarder kronor fram till nästa år. I går kom chockbeskedet att 3000 anställda och konsulter måste sluta. De flesta är ingenjörer som har konstruerat Volvo-bilar i Sverige. Nu ska Volvos bilar istället dela fler delar och teknik med Geely-koncernens andra bilmärken, som Geely Galaxy, Zeekr och Lynk & Co för att spara pengar.
Allt fler av Volvos nya modeller kommer nu med kinesisk teknik. Det började med elbilen EX30 som lanserades för två år sedan. De bygger på Geelys SEA-plattform. Sedan kom minibussen EM90 som är en Zeekr 009 med Volvo-grill. I år har bilen sålt i sammanlagt 168 exemplar. För ett par veckor sedan återupplivade Volvo det klassiska namnet XC70. Den sattes på en kinesisk Lynk & Co 08-kaross som klätts om i Volvo-kläder. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tillbakavisar kritiken om att Volvos utveckling nu flyttar till Kina. Men han erkänner att de måste dela arkitektur och delar med Geely-märken för att spara miljarder.



Volvos flaggskepp XC90 säljer bra, men har 11 år på nacken. Nu talar en hel del för att Volvo kan lansera en XC100. Genom att återanvända tekniken från Zeekr 9X skulle Volvos kinesiska ingenjörer kunna få fram nya flaggkskeppet. XC100 på rekordtid. Designern sugardesign_1 har tagit fram skisser på hur bilen skulle kunna se ut. Kina-bilen är en större och modernare SUV än dagens XC90, som visades redan 2014.
Enligt bilderna skulle Volvo XC100 dela samma teknik som laddhybriden Zeekr 9X är byggd på. Förutom elmotorer och batteri har Zeekr 9X en tvåliters turboladdad bensinmotor på 275 hästkrafter som både kan ladda batteriet och driva hjulen. Totalt har bilen 885 hästkrafter och gör 0–100 km/tim på tre sekunder. Zeekr 9X är också den laddhybrid i världen som har längst räckvidd och tar sig 38 mil på el.

Zeekr 9X har, precis som Volvo EX90, en lidarsensor, och bilens assistanssystem gör att den hamnar på nivå 3 på den så kallade SAE-skalan. Det innebär att föraren måste vara beredd att ta över, men att bilen kan köra själv under vissa förhållanden.
Om Volvo skulle lansera en ny laddhybrid med namnet XC100 hade det inte varit en superskräll. Volvo avslöjade i slutet av april att de kommer att lansera nya laddhybrider unikt för Kina. Företagets vd, Håkan Samuelsson, har också varit tydlig med att företaget kommer att samarbeta mer med Geelys olika märken i Kina. Därför hade det inte kommit som en chock ifall den nya modellen skulle dela en hel del teknik med Zeekr 9X.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.